soranga

Direktlänk till inlägg 13 december 2019

Vi är tillbaka!

Av Malin och Jonas - 13 december 2019 16:24

Det har inte blivit något bloggande de senaste åren tyvärr. Det känns tråkigt för även om vi dokumenterar våra minnen på andra sätt så är det inte samma som att ha det i text. Det är svårt att uppdatera om allt som hänt de senaste åren men det är ju såklart mycket stort som smått.

Huset har genomgått stora förändringar men är långt ifrån färdigt. Barnen har åtminstone exempelvis fått nya rum och för ett år sedan satte vi en ny (begagnad) trappa som gjorde om planlösningen radikalt. Nyligen har vi fått spånskiva och isolering färdig i utbygget på övervåningen men just nu planerar vi en paus i renovering och stora byggnationer för det är andra grejer på gång.

Just nu är vi i väntans tider och är nervösa inför om lillasyster i magen hinner komma före jul. BF var igår men än så länge ligger hon högt upp i magen och verkar inte sugen alls på att komma ut. Vi var väldigt överens om att vi var färdiga med två barn. Det har varit så intensivt med allt jobb, huset, väldigt energisk lillebror, hundar och annat som tar vår tid så att vi väntar ett tredje barn har överraskat många. Det hela började för ett år sedan när Jonas helt plötsligt blev lite sugen på ett till barn. Efter en väldigt intensiv men ganska kort övertalningskampanj gick jag med på att ta ut min spiral men inte aktivt försöka få barn. Jag sa att vi kan köra utan skydd i ett år och se om ödet är på Jonas sida. De andra graviditerna har varit ganska tuffa med foglossningar, halsbränna och dålig sömn så jag var inte så sugen på att vara gravid igen.

Den 14 februari var jag hos barnmorskan och tog ut spiralen. Jag fick en blödning efter några dagar men efter det kom mensen inte igång men det var inget jag brydde mig så mycket om då jag hört att det kan ta tid efter hormonspiralen.

Under påsken som var ganska sent i april noterade jag att mina bröst verkade ha blivit större. Jag hade även varit tröttare än vanligt i några veckor men det var typ alla andra på jobbet också så det var inte heller så konstigt. Hur som helst så bestämde jag mig för att göra ett graviditetstest för att vara på den säkra sidan. Det visade positivt på bara några få sekunder. Jag blev verkligen chockad trots att jag visste att möjligheten fanns. Det var många tankar och känslor att hantera de närmaste veckorna. Dessutom visste vi inte hur långt gången jag var och jag hade inte riktigt hunnit bestämma om jag ville ha ett tredje barn. Några veckor senare gjorde vi ett ultraljud och så fort jag såg den lilla lilla bebisen på skärmen försvann alla tvivel. Självklart skulle vi ha ett tredje barn. Det visade sig vara tio veckor stort och lite för litet för KUB. Så den 3 juni fick vi förmånen att ha ett ultraljud till.

Sen har det för det mesta gått rätt fort framåt. Jag har mått bra nästan hela tiden. Tränade ganska långt in i graviditeten och har haft väldigt lite besvär av foglossning jämfört med de andra två. Energinivån har också varit på en rätt bra nivå ända fram till slutet förutom några korta perioder. Under graviditetsvecka 26 fick jag en liten blödning som nog oroade de flesta utom mig själv. Det blev några dagar på sjukhus, en veckas vila hemma och en tid med restriktioner men allt har fortsatt varit normalt efter den incidenten.

Under höstterminen har jag blivit större, tyngre och också tröttare men fortsatt må bra. Nu är det som sagt lite övertid och nu har magen hunnit bli stor.

Väskan är packad och klar och vi är mer otåliga än vi någonsin varit att få träffa vår lilla bebis. Det är helt ofattbart att jag ens varit tveksam till ett tredje barn för nu är hon så efterlängtad. Tänk att det dessutom är en tjej som var det Jonas så starkt önskade. Man kan väl konstatera att ödet verkligen var på hans sida!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin och Jonas - 12 januari 2020 19:56

Idag har vi firat Allan hela dagen. När man fått ett nytt syskon är det lätt att hamna lite i kläm så idag har vi försökt att verkligen fokusera på ?mellanbarnet?. Vi har nog lyckats rätt bra för det har varit några surperioder under dagen för Gottfr...

Av Malin och Jonas - 30 december 2019 22:02

Nu är vi fem i familjen här på Söderängen och en vecka har hunnit gå sedan bebisen kom. Det var en lite krokig resa på slutet men när hon väl kom så var det i en rasande fart. När jag är gravid sover jag som så många andra väldigt dåligt och lika...

Av Malin och Jonas - 22 augusti 2017 21:04

Oj oj oj! Nu har det gått sådär ofantligt lång tid sedan jag bloggade igen. Sommaren har varit bra och gått fort, vi har åkt mycket bil och träffat många härliga människor. Ska jag skriva om allt kommer det ta hela natten. Här är några smakprov. ...

Av Malin och Jonas - 30 maj 2017 09:25

Som sagt är appen vi bloggar i kass och denna gången blev det fel med bilderna så vi försöker igen. Sedan förra inlägget har jag även hunnit sätta upp delar av panelen på verandan och i kväll ska Jonas och Niklas lägga det sista av taket. N...

Av Malin och Jonas - 27 maj 2017 22:11


Just nu är det riktig försommar i våra trakter och det behövs lite värme och sol efter en kall vår. I torsdags hade vi arbetsdag hemma med några medhjälpare och kom vidare med verandan äntligen. Tegel på delar av taket är på, lite panel är på och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards