soranga

Alla inlägg under februari 2013

Av Malin och Jonas - 28 februari 2013 15:32

Vårt lilla paradis på jorden ligger sist på både telefon- och ellinjen, helt ensamt ute i skogen. Men så har det inte alltid varit för längre upp i skogen ligger flera övergivna torp i olika skick och storlekar. Jag och Hilda var nyss på en liten promenad och passade på att ta en liten extra titt på Maskinistens. Ja Hilda var väl inte så intresserad av huset, mer av alla spår och lukter runtomkring. När vi kom hem hittade vi en liten stekare på trappen, det var med visst missnöje hon flyttade sig från dörren. Jag ska nog också passa på att lapa lite sol och ta en kopp kaffe på trappen!

Av Malin och Jonas - 28 februari 2013 15:31

Vårt lilla paradis på jorden ligger sist på både telefon- och ellinjen, helt ensamt ute i skogen. Men så har det inte alltid varit för längre upp i skogen ligger flera övergivna torp i olika skick och storlekar. Jag och Hilda var nyss på en liten promenad och passade på att ta en liten extra titt på Maskinistens. Ja Hilda var väl inte så intresserad av huset, mer av alla spår och lukter runtomkring. När vi kom hem hittade vi en liten stekare på trappen, det var med visst missnöje hon flyttade sig från dörren. Jag ska nog också passa på att lapa lite sol och ta en kopp kaffe på trappen!

Av Malin och Jonas - 17 februari 2013 21:42

Idag har vi umgåtts med varandra och varit ute massor. Vi har varit riktiga livsnjutare som tar till vara på dagen även om den var ganska grå. Det kändes som om det var väldigt länge sedan vi hade tid att bara njuta av varandra en hel dag så den här dagen var en ordentlig injektion av energi (även om friskluften gör en ganska trött om kvällen). Efter en härlig sovmorgon och rejäl frukost med bacon och äggröra från våra egna höns bestämde vi oss för en fyrhjulingstur ut till bjurön. Vi hade hört ryktas att Ann-Marie och P-O skulle vara där och dem ville vi ju såklart passa på att få krama på! Hilda fick följa med och springa bredvid! Hon älskar det, går det långsammare än 20 km/h drar hon upp tempot, och långt orkar hon springa! Tänk den som ändå hade den kondisen i 2dm djup snö. Efter besöket på Bjurön åkte vi till Kölhagen och fikade lite innan vi tog en tur till upp till Åsjön och kollade om det fanns någon mört i mörtstugan. Där fanns inte en fisk! När vi kom hem bakade vi muffins, lagde god mat och såg två filmer. Idag har varit en riktigt bra mysdag.

Kram på er!

Av Malin och Jonas - 15 februari 2013 23:32

Den positiva veckan fick sig en törn när magsjukan kom på besök här i stugan. Jag som vanligtvis aldrig får mer än en lätt förkylning eller lite ont i huvudet då och då var rejält däckad i ett dygn. Två till sjukskrivningsdagar i februari blev det visst. Tre dagar samma månad är rekord för mig. Jag har aldrig varit sjuk så mycket. Idag har jag varit hemma och återhämtat mig i soffan och känner mig helt frisk nu faktiskt. För ett dygn sedan ville jag nästan dö och nu ser jag fram emot att åka lite skidor i morgon. En konstig sjukdom det där. Det sägs ju att den smittar några dagar efter symtomen försvunnit också så jag lär väl hålla mig för mig själv i morgon med för säkerhets skull. Men i skidspåret kan det väl knappast vara någon som blir smittad så länge jag inte träffar någon som vill prata...

Jonas hann åka till Branäs strax före sjukan bröt ut och kommer inte hem förän i morgon kväll så det var ju strategiskt av mig att vara ensam hemma när smittorisken är som värst. Som tur är har jag väldigt hjälpsamma svärföräldrar som hjälpte mig med djur och inköp när jag blev isolerad här ute i skogen, hallen har fungerat som en sluss ;-) tack Ello för hjälpen!

Förutom att sitta i soffan och peta i mig lite mat då och då har jag även tvättat flera maskiner och städat toaletten idag, nu har vi haft så mycket sjukstuga här hemma med både mig och Jonas som avlöst varandra med olika sjukdomar i tre veckor så en sanering av filtar, handdukar, myskläder och lakan kändes högst nödvändig efter många dagar och nätter av svettiga feberdrömmar och frenetiskt handtvättande. Nu är allt rent och fräscht och resten av vintern hoppas jag blir i sundhetens och friskhetens tecken!

Kram på er// Malin

Av Malin och Jonas - 12 februari 2013 17:47

Idag är en bra dag på Söränga! Mäklaren var här idag och värderade upp huset. Värdet var helt klart över förväntan och överstiger våra investeringar rejält! Adjöss till dyra lån, det ska firas!

Den grymma förkylningen drabbade även Jonas till sist men nu mår båda helt klart bättre. Den lilla sprallisen växer och verkar må bra också, i alla fall om man går efter den blivande moderns mage som allt mer får formen av en fotboll.

Trevlig kväll på er, här firar vi goda nyheter med räkor och alkoholfri champagne!

Av Malin och Jonas - 7 februari 2013 20:13

Suck! Sjukdomarnas tid är här och för mig innebär det en långdragen förkylning. Jonas har klagat lite på halsont när han var hemma några dagar nu i veckan men han verkar slippa bli sjuk tror jag! Förra veckan var jag riktigt däckad och fick vara hemma en dag. Nu är jag piggare men den vägrar släppa. Täppta bihålor, hosta och på kvällarna ont i halsen. Nu är jag trött på detta, jag vill ha energi till mitt jobb (och röst!), mitt hem och mina djur. Jag vill åka skidor nu när det äntligen är mycket snö igen. Jag vill träna, jag har fått hoppa över zumban i två veckor nu :-(.

Ja vad händer i övrigt då, renoveringstankarna fortsätter, som för alla andra tänker vi om hela tiden men det börjar nog falla på plats. På tisdag ska vi få huset värderat och prata med mäklaren om vad som är bäst ur värdemässigt håll. Man kan ju inte låna massa pengar om man inte tror att huset blir värt det vi har i skuld... Jag har kommit in bra i jobbet nu men det är mycket sjukdommar som rör runt i grytan lite. Jonas fortsätter åka till Branäs några månader till men tanken är att han ska börja vara hemma lite mer nu. Hönsen lägger ägg och kacklar. Missan jamar och klagar över maten. Hon är snart lika smal som när hon flyttade till oss. Men det är bra hon började bli lite väl tjock! Hilda hon myser här inne och busar med pinnar i snön. Ikka bor också hos oss denna veckan och har börjat anpassa sig till vårt mig och är snart lika avslappnad som Hilda. De första dagarna var hon lite orolig och otålig. Jag tror hon var lite ledsen att hon inte fick åka med till Teneriffa men hon har det bra här i Hildas stora bädd.

Men som sagt nu är det dags att bli frisk så jag hinner njuta av det sista av vintern och kan längta efter våren.

Kram Malin

Ovido - Quiz & Flashcards