soranga

Alla inlägg under januari 2013

Av Malin och Jonas - 20 januari 2013 13:33

Efter en trött och stillsam vinter har mitt inrednings- och renovringsintresse tagit rejält fart igen. Vi har våndats och funderat fram och tillbaka om hur vi ska lösa våra vatten och uppvärmningsproblemen och hade en färdig plan med en ny ekonomibyggnad. Sen kom offerten... då drog vi i handbromsen och började skissa om.


En klok husrenoverare vill ju utnyttja rotavdraget och gamla tankar blandades med nya och nu har vi en ny plan som känns skitbra. Det 40 år gamla utbygget vi har idag med kombinerat badrum och tvättstuga skulle med lite planering kunna rymma både panna och vattenfilter men det är en ganska svag konstruktion som har satt sig redan så tror vi inte att golvet pallar trycket. Dessutom är ventilationen där inne inte god nog för ett våtrum. Ja det är ju bara vår lekmannabedömning men vi har pratat med lite kunnit folk och de tror på vår linje. En tidig tanke vi hade var att förlänga den nuvarande utbyggnaden längs med hela långsidan på huset men den idéen skrotade vi ganska snabbt eftersom det skulle innbära att ett köksfönster, nästan hela bänkskivan och flera skåp försvann för att göra plats till en dörr till pannrummet/tvättstugan. Så den nya planen är att

  1. Riva det nuvarande utbygget (vilket innebär att vi får flytta ut någon månad eftersom vi blir utan vatten och toa).
  2. Gjuta en platta
  3. Bygga en ny utbyggnad som är något bredare och något djupare utan att det förändrar husets karaktär, som blir två rum, ett badrum och en tvättstuga/pannrum/vattencentral med groventré.
  4. Dra golvvärme i det nuvarnade huset (troligtvis inte i köket just nu).

I detta innebär det också att vi skrotar tanken på vedeldad panna eftersom vi inte vill hålla på med ved som skitar ner inne i huset. Så nu satsar vi på det jag velat ha hela tiden vilket är bergvärme. Det känns jättekul och riktigt bra. Så nu är renoveringsivern i full gång igen. På fredag kommer snickaren och diskuterar våra planer med oss, hoppas han tycker det är lika bra idé som vi gör. Sen ska vi väl prata med borrkillen som fixade vårt vatten och se om han tror vi kan ha bergvärme osh slutligen få låna lite pengar på banken, inget av dessa borde vara några större problem, snickaren är kusin med Jonas, vi har berg 8 m ner och god kontakt med vår bankman.


Den enda nackelen med denna lösningen är att vårt sovrum blir ännu mer genomfartsled med två dörrar men tanken är ju att vi ska ha sovrum uppe inom några år när vi har isolerat övervåningen. Det är ju lätt löst genom att byta plats på vardagsrum och sovrum också, om man trampar genom vardagsrummet för jämnan gör ju ingenting. Här kommer lite bilder för att se hur vi har tänkt.


 

Det heliga köksfönstret, vi älskar ljuset i köket där vi ser ut över både naturen och öppna ytor.


  Panoramabild av badrummet idag.


 

Dörr mot sovrum


 

Här någonstans bakom den gravt miss-skötta blomman kommer dörren in till nya pannrummet/tvättstugan att hamna. Ett alternativ är ju att sätta igen den nuvarande toa-dörren och ha ingång till toaletten från tvättstugan. Nackdelen med det blir att vi får dörrar på tre väggar vilket begränsar inredningsmöjligheterna. Det ska få plats en hel del där inne, tvättsugeinredning, lite klädförvaring, panna, vattenpump, vattenfiltreringssytem och säkert något mer som jag inte kommer på just nu.


 


Det nuvarnade utbygget, här tänkte vi bredda det ut till husknuten. Kanske ska man även bygga det högre med större taklutning så taket smälter ihop bättre med hustaket? Men vad gör man med den extra ytan? Krypvind kanske... Jag vet inte om det blir snyggare eller fulare...


 

Idag vilar utbygget på två gjutna plintar i de yttre hörnen och husets timmervägg i de inre.


Slitet...


 

Här är tanken att bredda nästan hela vägen fram till fönstret. På denna väggen hamnar sedan nya groventren. Troligtvis gör vi även utbygget en meter djupare eller längre eller vad men nu säger. Så den sticker ut en bit till från huset alltså.

    

Tanken är att utbygget fortfarande ska vara ganska osynligt. Vi vill bevara husets karaktär av äldre gård/torp.


Vad tycker ni gott folk?! Har vi hittat en bra lösning nu? Det är väldigt roligt att planera och fundera, rita, surfa runt och invetera utbudet. Jag har fått en ny energikick efter några månaders vinterdvala. Nu börjar det bli riktgit kul igen med ett gammalt hus där bara fantasin sätter gränserna.


Kram Malin

Av Malin och Jonas - 18 januari 2013 23:12

Ååååå så jäkla skönt att komma hem, till den värme, omvårdnad och kärlek som ens eget hem ger en... När jag kom hem i kväll efter en härlig arbetsdag så doftade det korvatroganoff i hela huset! Man behöver ju inte va Einstein för att fatta att det va en bra start på helgen för herr Nilsson! ( Malin: stroganoffen va underbar...) veckan har varit intressant och lärorik! Det har varit många småskador och ett par rejäla saker... Om det inte framgått så är jag tjänst ledig från brandkåren och jobbar i Branäs som pistör! (Pistör= sjukvård och säkerhet typ...) Hela fredagskvällen har Malin och jag spenderat i soffan, först vade farmen sen mästerkocken sen lite naturfilm och nu sist på spåret. I morgon ska Hilda få sig en omgång! :-) älgjakt och allt ä lovligt!! :-D nä mina kära vänner nu ska jag bara gå ett varv runt huset och njuta av vad fint vi har de sen blir de natta! Gynatt som morfar sa... ?

Av Malin och Jonas - 13 januari 2013 20:21

Ååå vad skönt de ä att komma hem! Gårdagen spenderades på Branäs fram till 16:30 sen slog jag följe med fili, kili,lorin,gloin och bilbo baggins eller herr säcker som han kallas! Sen kom jag hem till en härlig fest! Våra underbara vänner från Norge hade precis varit med Malin och resten av familjen på hockey i Karlstad. I dag har Malin och jag köpt en ny säng och storhandlat så min ekonomiska sida lider.... Jag tyckte att den gamla sängen va bra! Fast Malin har tröttnat på att bara få 30cm varje natt! (Och då pratar vi sängyta ;-) haha) nu sitter vi och ska streama på spåret och har en underbar lördagkväll på söndagen! Annars flyter allt på bra här på Söränga! Vi får 3 ägg om dagen och våra djur verkar stormtrivas. Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder från Branäs så ni får se mitt kontor! Kramar Jonas

Av Malin och Jonas - 10 januari 2013 19:57

Jonas är i Branäs igen och jag har snart gjort första arbetsveckan 2013. Det är alltid mycket att göra vid termin-start så det har blivit långa dagar och trötta kvällar. Den lugna stämningen håller alltså i sig på gården. Men idag lyckades jag faktiskt slita mig från jobbet när jag ska sluta och hann komma hem innan det blev mörkt! Det var verkligen skönt. Jag hann med att gå en promenad med Hilda, mata höns och katt och hämta ägg före mörkret lade sig över Söränga. Det är skönt när det vänder, jag ser fram emot våren redan. Att se gården vakna upp ur sin vinterdvala, hinna få några timmar med dagsljus här hemma och släppa ut hönsen igen! Men just nu tar vi det lugnt här, jobb och vardag fyller upp det mesta av dagarna.

Ha en trevlig kväll
Kram Malin

Av Malin och Jonas - 6 januari 2013 13:40

Nu går jul och nyårshelgerna mot sitt slut. I morgon är det måndag och jullovet är slut för lärarna. Det blir en elevfri första dag. Jag är pigg och rastlös så jag ser fram emot en ny termin. Här på gården har det hänt väldigt lite under den senaste veckan. Jag har sett till att koppla av och vila upp mig efter en slitsam hösttermin. Jonas åkte till Branäs i tisdags för att göra en säsong som pistör. Ikväll kommer han hem för första gången. Det ska bli skönt att vara en fulltalig liten familj några dagar. Som tur är så är vi ju ganska vana vid att vara ifrån varandra då och då. Det är ju inte så länge sedan det var jag som veckopendlade. Nu är rollerna ombytta och fram till april blir det jag som får sköta djuren och gården. Men det gör jag så gärna när jag slipper pendla. Jonas kommer hem mer framöver också. Minst några dagar i veckan. Men nu är han saknad, tändveden börjar tryta och jag har alldeles för mycket plats i sängen ?. Hilda vill nog väldigt gärna ut och jaga lite också. Med mig får hon bara skogspromenader i koppel.

På tal om dju så vi har fått ofrivilliga husdjur i skafferiet också. Möss hade gått lös fullständigt på hundmaten. Vem vet hur länge de hållt till bakom frysboxen. Turligt nog har de hållt sig på golvet än så länge. Jag har krånglat som bara den med olika musfällor. De jag hade hemma gick sönder varje gång en mus gick i fällan. En sort jag köpte lyckades jag inte ladda, den bara smällde igen men nu verkar jag ha fått tag i en bra sort. Istället för dn metallbit man laddar är det en stor plastplatta som ser ut som en ostbit. På tre dagar har jag tagit fem möss så de har verkligen hunnit etablera sig där inne... Usch! Jag kan inte anklaga katten för att göra ett dåligt jobb heller hon är riktigt fet och jag såg senast i morse hur hon fångade en liten mus ute på gården.

Nu ska de önskade djuren få lite mat de också.
//
Malin

Ovido - Quiz & Flashcards