soranga

Alla inlägg under juni 2015

Av Malin och Jonas - 21 juni 2015 08:18

Nu börjar midsommarhelgen dra sig mot sitt slut. Här på Söränga har vi haft en lugn helg med mormor och morfar på besök. Midsommarafton var ganska traditionell med lite trädgårdsarbete och stångbygge fram till lunch. Det blev en stång anpassad till Gottfrids storlek byggd av morfar Janne. Sen hade vi sillunch och bara slöade medan Gottfrid sov middag. Sen dansade vi lite runt stången och lekte ute tills Jonas kom hem från jobbet och tände grillen. Till kvällen kom även farmor och farfar och åt grillat med oss. Vi spelade även lite spel.

På midsommardagen åkte morfar, Ajna och Jonas upp till Åsjön och lade i båten. De hade en heldag på sjön och fick massor med stora och små fiskar. Det slutade snöpligt för morfar som fick spöet knäckt av gammelgäddan när de rodde drag hemåt. Jag, mormor, Hilda och Gottfrid åkte landvägen runt sjön och kom till dem vid lunchtid och grillade korv och fiskade några timmar vi också. Alla stortrivdes och Gottfrid tyckte att det var så spännande att han absolut inte kunde sova middag. Det kunde däremot pappa Jonas.

Till kvällen hade vi restbuffé, åt jordgubbar och rökte några fiskar. När Gottfrid hade somnat spelade vi några rundor kort men alla var trötta så det blev en ganska tidig kväll.

Idag ska mormor och morfar åka hem igen. Vi ska försöka klyva färdigt vår ved som ligger och skräpar på gräsmattan. Dagen blir nog fin för solen lyser och fåglarna kvittrar!

Av Malin och Jonas - 13 juni 2015 21:16

Idag är det kungligt bröllop och det är inget som vanligtvis brukar engagera mig. Men nu när det enbart är 91 dagar kvar till vårt eget bröllop är det svårt att spela oberörd när det firas kärlek hela dagen i media. Vårt bröllop kommer bli raka motsatsen till kungligt men vi har börjar komma en bit i planeringen och det känns allt mer roligt att vi ska ha vår eget lilla torparbröllop den 12 september. Den största ångesten är just nu över klädseln. Vi har bestämt oss för ett skogstema och Jonas klädsel är ganska enkel men vad ska jag ha på mig?! Ja det får bli ett av sommarens stora projekt.

På tal om sommarprojekt så har jag klarat av ett av dem idag. Jag har tvättat både tv- och kökssoffan. Nu får vi sitta fint och inte spilla... Känner jag familjen rätt är de nersölade redan i morgon igen.

Här är en uppdatering på tomathuset också. Min blivande make vet vilka presenter jag blir glad av och kom hem med en hink rödfärg och några penslar dagen efter jag hade byggt mitt drivhus.

Här kommer lite fler snapshots från de senaste tiden.

Av Malin och Jonas - 1 juni 2015 21:58

Ikväll har jag varit ute och försökt ge mer liv i trädgården igen. Kvällen började med att jag kom hem. Jag jobbade rätt länge idag och när jag och Gottfrid kom hem hade massor med saker blåst omkring i trädgården. Parasollet hade blåst ur sin 40 kg tunga fot och en tom balkonglåda hade blåst ur sitt fäste. Så istället för att gå direkt in och fixa med maten som jag hade tänkt fick jag säkra upp lite saker från att blåsa iväg i stormen. Gottfrid gick så glatt runt och lekte och verkade inte bry sig om att det blåste kuling. Rätt vad det var sa det brak och jag såg hur ett träd knäcktes rakt mot hundgården. Som tur var landade det en bit därifrån.

Jag funderade på om jag skulle ta in Gottfrid men jag upptäckte att trädet var ruttet så vi fortsatte fixa lite där ute och planterade lobeliorna som vi köpte i helgen i balkonglådorna så de inte skulle blåsa iväg igen.

Sedan gick vi in och skulle tvätta händerna och äta. Då upptäckte jag snopen att vi inte hade någon ström. Det fick bli kall pizza och smörgåsar till middag. Sedan bar Gottfrid trött så det blev direkt sängen och bok och han somnade i riktigt vettig tid idag. Det var skönt! Då kunde jag gå ut och putsa rutorna på tomathuset och plantera om och ställa ut de växterna som ska bo där inne. Jag hoppas de kommer trivas. Solen ligger på från tidig morgon till ungefär mitt på dagen i det hörnet men det är lä och blir varmt mot husväggen så de mår nog bra av att inte ha dör mycket eftermiddagssol.

Sedan kollade jag till jordgubbarna och min pallkrage och på båda ställena växer det så det knakar så än finns det hopp om att jag ska få gröna fingrar!

Ovido - Quiz & Flashcards