soranga

Alla inlägg under november 2013

Av Malin och Jonas - 28 november 2013 16:21

De senaste veckorna har varit galet hektiska med så många saker som måste fixas både med huset och andra saker som bilar, jakt, ersätta allt som blivit stulet, köpa julklappar mm.

Men med mycket att göra blir vi produktiva och nu har vi fått massor gjort på bygget igen. I morgon ska Jonas tapetsera. Förutom det väntar vi på elektrikern som antingen kommer i morgon eller på onsdag sen är alla stora detaljer klara. Fortfarande ska lite lister, duschväggar och en bänkskiva inhandlas och monteras men det är förmodligen inte mer än några arbetsdagar borta innan det kan börja kännas färdigt. Sen har ju bygget dragit med sig nya projekt som behöver göras men innan dess ska det bli skönt med en liten paus och bara njuta av att använda den nya ytan vi har att leva på. Här kommer en liten detaljstudie och försmak.

Golv med golvlister och dörrfoder klara i hallen.

Tapet till hallen.

Rejäla fönstersmygar och nyrenoverade innerfönster.

Tvättstugeinredningen är på gång.

Idag installerade rörmokarna filter så vi kan äntligen dricka kranvattnet. Tänk att hela utbygget började med ett dåligt vattenprov och slutade i att huset blev 1/3 större! Gottfrid (och alla andra barn) har fått en egen drickskran installerad som är kopplad till ett litet flouridfilter. Ett som tar bort flourid i hela huset kostade tydligen 200000kr och eftersom det bara är skadligt för små barn så löste vi det såhär istället.

Ikväll tar jag och Gottfrid det lite lugnt, det behöver man också ibland.
Puss och kram

Av Malin och Jonas - 23 november 2013 15:07

Den här veckan har varit en riktig slitvecka. Det har hänt massor med huset men även en del missöden som tagit mycket energi. Jag har varit helt utpumpad med huvudvärk och illamående i några dagar men idag är det bättre. Förra fredagen var vi på IKEA och stressade som bara den för att köpa inredning till tvättstugan och toaletten innan Hilda skulle till veterinären. Det gick lite väl fort mot slutet och vi fick med oss fel paket när vi plockade kommoden. Så i tisdags var vi tvungna att åka för att byta till rätt. Det snabba besöket blev dock ganska långt eftersom min jacka försvann och det blev en lång jakt som tyvärr inte fick nåt resultat. Istället blev det polisanmälan och en lång rad telefonsamtal och telefonköer. Plånbok, mobil och nycklar måste nu ersättas. Detta är bara en av flera missöden veckan haft att bjuda på.

På den positiva sidan har det slitits med utbygget. Nu har vi härlig golvvärme och en fungerande tvättstuga och toalett. Det är lite mer elfix och några filter som ska göras av hantverkare de närmaste veckorna men sen är det upp till oss att bli klara med allt. Det är så skönt att det går att använda utrymmet nu.

Idag har vi haft besök av goda vänner från Falu-tiden som hade vägarna förbi. Det var så kul att få se dem igen även om det var ett kort besök. Just nu passar jag och Gottfrid på att ta det lugnt i soffan en stund. Ikväll är vi bjudna till Gammelkroppa så då vill vi vara pigga med god aptit. Trevlig helg!

Puss och kram, Malin.

Snart har vi en ny hall!

Badrummet börjar ta form. Gottfrid har hjälpt mamma att bygga möbler och städa genom att flina och spralla i babysittern.

Tvättstuga med ny panna, golvvärmecentral och vattencentral.

Tupplur i soffan.

Av Malin och Jonas - 16 november 2013 17:34

Med en skadad hund blir det inte mycket jakt men istället för att strunta i att jaga idag så följde hela familjen med som älgdrev. Så nu är det en trött skara som sitter i soffan efter flera timmars promenerande över stock och sten med bärsele på magen. Idag har det varit en fantastisk dag att vara ute, soligt och runt 8-9 grader. Man kan knappt få nog av skogen då men vid halv två hade Gottfrid tröttnat och vi åkte hem och röjde upp bland röran i huset istället. Gottfrid fick även prova att sitta i barnstolen en stund. Det vart succé men vi är rädd om hans lilla rygg och nöjer oss med korta stunder nu i början. Han håller upp sitt huvud väldigt bra men vi tar det ändå försiktigt. Nu blir det en kväll i soffan. Trevlig helg. Puss och kram!

Vill poängtera att vapnet inte var laddat!

Av Malin och Jonas - 15 november 2013 08:46

I morgon blir vårt älskade barn 3 månader. Igår fick han sina första sprutor. Turligt nog var Jonas ledig för mamma M blir lite daltig och jopplig när Gottfrid är väldigt ledsen. Men Jonas fixar såna situationer lugnt och sansat och trots ett ilvrål när sprutorna gick in lade sig rädslan fort tack vare Jonas lugn och rutin.

Han har inte visat några tecken alls på att vara påverkad nu efteråt heller.

Idag ska vi till Karlstad igen och ta ut Hildas drän ur benet och köpa lite saker till tvättstugan och badrummet.
Trevlig fredag gott folk!

Av Malin och Jonas - 13 november 2013 20:25

Nästan alla dagar med Gottfrid är en fröjd. Han är glad, somnar lätt, äter fort och relativt regelbundet och skriker sällan. Men idag har han skrikit! Och inget av det vanliga har funkat. Samtidigt som Hilda är skadad och kräver extra uppmärksamhet och omsorg.

Hilda skadade sig i skogen igår under jakten och det blev en sen kväll eftersom hela familjen följde med till veterinären. Vi var hemma runt halv ett. Så idag har jag varit trött som bara den och Jonas jobbar dygn. Då är det inte så lägligt med en otröstlig bebis och ynklig hund precis när man börjar bli hungrig. Det tog en timme att svänga ihop några pannkakor. Sen somnade han äntligen och jag med! Jag sover nästan aldrig på dagarna så det visar hur slut jag var. Vi sov ihop i två timmar och var båda på bättre humör när vi vaknade och hade en mysig eftermiddag med lite bad och massage. Eftersom det verkade bättre så bestämde jag mig för Zumba trots att Jonas jobbar. Gottfrid borde vara trött och sova om han sitter i babyskyddet. Nä då det var två stora ögon som tittade på mig när jag plockade ur honom ur bilen men han var glad och flinade åt alla tanterna på zumban. Men efter en och en halv låt började gnölandet och så småningom skrikandet. Han var bara nöjd om jag svingade runt med babyskyddet och till sist inte ens då. Så jag hann inte ens bli svettig och han var otröstlig hela vägen hem. Nu sover han oroligt i min famn. Förhoppningsvis sover han gott i natt i alla fall. Annars hoppas jag på en lugn natt i Kristinehamn så det är en utvilad brandman som kommer hem och löser av mig i morgon bitti. Att vara mamma är underbart nästan jämt men oj vad trött man kan bli...

Nu blir det bonde söker fru och sen sängen.
Godnatt

Av Malin och Jonas - 12 november 2013 09:27

När man har en bebis i familjen är det nya saker som blir viktiga. Som utomstående så är det mesta av det helt ointressant, man lever verkligen i sin egen lilla bubbla. Är det fortfarande krig i Syrien? Har vi samma partiledare? Är det uppror någonstans?! Jag har knappt nån aning för man är helt upptagen med sin bebis. När åt han sist? När bytte jag blöjan? När bajsade han sist? Nej nu kräktes han igen. Är han trött? Varför är han ledsen? Vad söt han är osv. Ja en småbarnsmamma är kanske inte så väldigt intressant men det spelar ingen roll för jag är lycklig i min lilla bubbla och ni får helt enkelt stå ut med sömn-, bajs- och kräkhistorier.

Idag är vi lite trötta. Jag vet inte vad jag stoppat i mig men något har gått över i mjölken och retat upp Gottfrids lilla mage. Igår sket han fyra gånger och han har vaknat flera gånger i natt och släppt jättebrakare. Han har somnat om lätt som vanligt men vi har vaknat mååånga gånger. Efter matning och blöjbyte vid 4 ville han inte somna om och vi höll mest på att krångla i sängen och sova en kvart här och där. Vi gick upp och lekte och åt frukost tidigt istället. Nu är klockan 9 och han sover han som en gris i min famn och jag är pigg dumt nog.

God morgon

Helgen har vi spenderat mycket i Kolarehagen och passat på att träffa Hasse, Jenny, Arvid och Gustav som är här och gör lite jobb. Jonas har även målat färdigt väggarna i tvättstugan och badrummet och och grävt fram vattenröret. Nu väntar vi bara på rörmokaren så vi kan få pannan inkopplad :-). På fredag ska vi åka till IKEA och köpa inredning till dessa rum.

I söndags var det familjens första fars dag. Det firades med att pappa Jonas fick lite sovmorgon och en t-shirt jag och Gottfrid gjort tillsammans.

Idag ska vi åka till församlingshemmet på mamma, pappa, barn gruppen. Eventuellt blir det en tur till badhuset också beroende på hur pigg Gottfrid är i eftermiddag. Ha en bra dag.
Puss och kram

Av Malin och Jonas - 9 november 2013 09:07

Jag vet inte varför vi slutade blogga men nu kör vi igen. Sen sist har det hänt jättemycket så vi kan väl inte skriva om allt men här är en liten sammanfattning. Gottfrid är 12 veckor nu och en riktig charmknutte som flinar mest hela tiden med hela ansiktet. Han väger omkring 7 kilo och är 61 cm. Stark är han också och vill gärna ligga på mage och kika runt eller sitta upp med stöd av oss. Babysittern är poppis och babygymmet med. Han jollrar och kommunicerar för fullt, även med folk på andra sidan rummet. Han gillar musik och vill gärna att man sjunger för honom och jollra med när det kommer nåt bra på radion. Här är lite bilder på Sörängens prins från de senaste dagarna.


I hönshuset har en ny tupp anlänt, ännu en höna är död så nu har vi fyra hönor och en tupp. Jag hade gärna fått mer ägg så nästa gång hönseriet i trakten pensionerar hönor tänkte jag köpa några värphönor.

Utbygget då, det går framåt i rask takt nu. Jonas är där ute och målar, spacklar, och snickrar nästan varje ledig stund. Ytskikten i både badrum och tvättstuga är i stort sett klara. Söta snälla Nicklas var här och drog om lite el åt oss igår också så nu kan vi äntligen öppna upp mellan delarna. Så förhoppningsvis kan vi snart gå på nya toaletten. Det är täckt på golven och en hel del kvar men här är lite bildbevis på att det närmar sig inflytt.

Idag är vi pigga och utsövda, Gottfrid har varit lite orolig några nätter men i natt vaknade han bara två gånger för att äta och somnade om vid bröstet inom 10 minuter och sov gott. Däremot sov Hilda oroligt och skällde mitt i natten men jag är pigg ändå så nu ska jag åka till stan och sätta sprätt på presentkortet jag fick när jag fyllde år. Dessutom ska Gottfrid få lite kläder för han ser ut som en stoppad korv i strl 62. Att han växer så jäkla fort! Förhoppningsvis kan han väl ha strl 68 lite längre ?!

Puss och kram

Ovido - Quiz & Flashcards