soranga

Alla inlägg under december 2012

Av Malin och Jonas - 30 december 2012 21:30

Idag är det näst sista dagen på 2012. Vi firar nyåret med systerbesök, Ulrika närmare bestämt. Vi skulle kunna skriva en oändligt lång årskrönika för oj vilket år vi har haft, vi blev sambos, köpte gården, fick höns och katter (och blev av med några), vi förlovade oss och massa andra trevliga saker kan sammanfatta året. Vi kan garantera att 2013 blir minst lika händelserikt.

Istället för att blicka för mycket framåt och bakåt vill vi istället konstatera hur nöjda vi är här och nu. Ulrika är här i en vecka och det är kul. Hönorna lägger nu 2 ägg om dagen. Djuren och folket på gården äter gott och mår gott. En av oss tycker tövädret är gott och en tycker det är ogott. Vi har varmt och skönt i huset och gott om ved. Livet är härligt!

I morgon kommer några vänner och firar in det nya året med oss här på Söränga! Det ser vi fram emot!

Gott nytt år alla vänner och ovänner ;-)

Av Malin och Jonas - 24 december 2012 14:20

God jul!!

Av Malin och Jonas - 23 december 2012 22:36

Oj oj oj vilken underbart härlig helg vi har haft här på Söränga! Jag vet knappast vart man ska börja.... Jenny, Hasse, Arvid, Helena och Daniel kom hem och vi firade jul. Det har varit dopp i gryta,julmat och div läckerheter.... Och som inte de va nog så har vi knakat ner en hel älgkalv i frysen så nu jäklar är det fullt. (Vilken tur att jag har snälla svärföräldrar som tar en massa kött i sin frys!) i morgon är det jul och då ska det ju ätas igen.... (Det är en jävla massa mat nu tycker jag! Haha ) då kommer mor far och moster. Sen blir det en tur till Kristinehamn för ett nattpass. Nu är det uppesittarkväll och uppesittarmys i soffan med hela familjen? god jul!!! // jonas

Av Malin och Jonas - 17 december 2012 21:31

Vi kompletterar varandra bra här på gården. Idag kom mannen i huset hem något tidigare än husmodern efter en fågel-lös fågeljakt. Han stegade direkt in i hönshuset för att se om det kommit några ägg. Tupparna var då i fullt slagsmål och han beslutade att det var dags att få lugn och ro.

Tuppen med fulast kam valdes ut och Bengt-Uno 2 fick räkna sina sista minuter. Det enda problemet var nu hur det hela skulle gå till då husbond tycker det är väldigt obehagligt att ta i tupparna. De ovetande fjäderfäna hann hoppa upp på sin pinne och göra sig redo för kvällen. Jonas började fundera på att skjuta tuppen direkt på plats.

Som tur var kom husmor hem och kunde komma till undsättning. En snabb och smärfri död planerades, ett stadigt grepp över ryggen och ett snabbt slag över huvudet och det hela skulle vara över. Dock var tumvantarna på händerna inte så greppvänliga och stackarn gled ur greppet. Så istället för en smärtfri snabb död blev det något av en katt- och råttalek. Vi går inte in på detaljer men efter två snabba skott med salongsgeväret ute på gösselstacken något senare så var saken ur världen. Nu är det bara en tupp i hönshuset och förhoppningsvis en lugnare tillvaro för de tre hönorna. Dessutom har räven lite att tugga på ute i skogen.

För övrigt har vi fått fyra ägg nu, det är så mysigt att ha djur, men inte att behöva ta livet av dem även om det är nödvändigt. Båda tupparna var fulla med sår och hönorna blev påsatta hela tiden, dessutom gol de dygnet runt. Nu blir det förhoppningsvis slut på galenskaperna!

Av Malin och Jonas - 16 december 2012 18:47

Halloj!!
Denna helgen har det hänt saker... Våran älgkalv blev skjuten av ingen mindre än svärfar/ far på bygget! ( Så nu är frysen full!!)Gammal och stel som han är så ringde han ju till oss och bad om hjälp. Det blev en mysig tur i skogen med mor/ svärmor och far/svärfar! Sen så skulle ju älgen flås och ta rätt på samtidigt som tiden började ticka iväg för vi skulle bort på kvällen. Men i grevens tid hann vi färdigt med älg,dusch, smink och allt "ska bara". Middagen va hos Henrik,Ramon, Ellinor och Kevin och bestod av en 3-rätters (varav föreätten fick 5 getingar i Expressen! Helt ärligt Henrik... Det va den godaste soppa jag ätit!! Sen blev det ju spel ... Killarna mot tjejerna... Det kan ju bara sluta på ett sätt! Killarna vann stort såklart.... I dag har vi storhandlat och storstädat, vi har också konstaterat att vi måste döda en av tupparna i natt när dom sover, för dom slåss så blodvite uppstår! ? Nu sitter vi vid köksbordet alla 3 efter en fantastisk middag bestående av fisksoppa med saffran. Mmmm
Ta hand varandra // vi på söränga

Av Malin och Jonas - 13 december 2012 10:34

God förmiddag!
Finns det ngt sötare än 2-4 åriga barn som går luciatåg?? Jag va på kroppaskolan nu på morgonen och kollade på ett av mina underbara gudbarn och Micke och Saras dotter, man smälter ju som smör... ? Sen när jag kom hem gick jag ut i ladugården för att kolla till hönsen. I redet ligger sörängas första ägg! Eller inte det första kanske.... Men det första på säkert 25 år! Härligt!! Nu ska jag åka till sjön för att lägga ut mörtstugan. Köpte en ny mörtstugan i går av en kille i Storfors som gör dom själv! Otroligt fint och noggrant gjort! Det är bistert ute i dag... Termometern visar över 20 grader, så det blir ingen jakt! ( även jag har en gräns...) ha en trevlig lucia alla läsare!! //jonas

Av Malin och Jonas - 13 december 2012 06:41

Att det skulle ske, det visste vi efter en månad, när bestämde vi för ett halvår sedan. Igår var det äntligen dags att byta ringar för att visa alla att vi vill bli herr och fru! Ha e mysig lucia allihopa!

Av Malin och Jonas - 10 december 2012 18:52

God kväll!
Efter att ha jobbat ett södagsdygn så är man lite sliten.... Så då finns det 2 alternativ... 1, lägga sig på soffan titta på någon halvklaras film och bara se hur dagen flyger förbi... 2, ta tag i livet, koka kaffe packa jaktkläder, ta mä hunn och begesig ut i skogen och jaga älg. Som ni alla förstår som känner mig så blev det alternativ nr....2 . Det började kanonbra! Upptag på en gång.... Sen såg jag inte Hilda förens mörkret kom och då hade hon sprungit 2,5 mil efter en älg. Under tiden som jag väntade på min Hilda agerade jag passkytt åt Ronny . ( ja ni hörde rätt passkytt händer inte ofta men ibland så...) han skulle gå med sin unghund. Jag ställer mig på pass står där i ca en timme gör i stort sett alla fel som man kan göra... Smsar, kollar fb, dricker kaffe, går runt öppnar bildörrar, stänger bildörrar, hostar, fiser och för allmänt oväsen pga av att det är tråkigt! Sen skymtar jag ngt i skogen hör hundskall och vips så är det över! Framför mig ligger en älgtjur och unghunden är på den och biter i den! Kul för mig! Ännu mer kul för hundägaren Ronny! Och framförallt skitnyttigt för hunn. Nu måste jag ta tag i maten! För min "lätt" itererade sambo ( som är hungrig) väntar på att jag ska laga mat! By the way... Dä ble höna te kväöl..
Simma lugnt!! // jonas

Ovido - Quiz & Flashcards