soranga

Alla inlägg under februari 2017

Av Malin och Jonas - 26 februari 2017 12:16

En bra grej när det föds en bebis är att alla man tycker om så gärna vill träffa den nya personen. Det blir många mysiga familjeträffar och kära besök! Nu i helgen har moster Ulrika och hennes Niklas varit här och hälsat på och lekt massor med Gottfrid och myst med Allan och spelat spel på kvällarna med mot och far i familjen. Därmed har Allan traffat alla sina närmsta släktingar. Faster Jenny, Hasse och kusinerna träffade vi i Branäs/Kärrbacksstrand förra veckan när vi var på vintersemester tillsammans.

Fredagen och lördagen den här helgen bjöd på drömväder och vi passade på att åka pulka och laga mat ute i solen båda dagarna. På fredagen blev det korvgrillning tillsammans med farmor och farfar och på lördagen åt vi pyttipanna på muurikan. Här är lite bilder.

Av Malin och Jonas - 10 februari 2017 13:28

Så hur gick det då att vara själv med båda barnen när Jonas jobbade natt? Det gick kanonbra. Jag och Gottfrid gjorde pizza till kvällsmat (Pizzakit) och åt utan att Allan blev missnöjd. Jag kunde enkelt gå och hämta hundarna medan Allan sov och Gottfrid tittade på barnprogram och ge katten mat. Sedan hade vi mys i soffan fram till strax före sju och då passade jag på att amma lite sedan funkade kvällsrutinen precis som vanligt med undantag för att Allan blev gnällig mitt i godnattsagan. Gottfrid är faktiskt väldigt tålmodig och förstående och protesterade inte ett dugg när jag fick ta en paus i läsningen och amma samtidigt som jag läste. När jag stoppat om honom efter sagan sa han på en gång stäng dörren mamma, jag vill ha mörkt. Sen somnade han nog på en gång för jag hörde inte ett ord från hans rum efter det.

Allan sov sedan till tio men var som vanligt pigg som en mört efter jag ammat honom på kvällen men när jag började bli riktigt trött vid halv elva bestämde jag mig för att lägga mig ändå. Han tyckte det var tråkigt att ligga i vaggan helt vaken och pigg så jag la honom tätt intill mig i min säng vid elvatiden och då låg han bara och tittade helt tyst och nöjd och sedan måste jag ha somnat för jag minns inget förrän kl 3 när Allan vaknade intill mig och var hungrig. Han somnade om vid bröstet efter bara några minuter och utan att behöva byta blöja lade jag honom i vaggan och sedan sov vi till kvart i 6 då Gottfrid kom in till mig och efter bara några minuter vaknade även Allan. Gottfrid var ovanligt nog hungrig direkt han vaknade så vi fick gå upp men det gjorde ingenting för så bra sömn har jag nog inte haft på flera månader. Frukosten var lugn och skön, Allan låg i babysittern och tittade nöjt medan vi åt. Sedan lekte vi tills Jonas kom hem från jobbet och båda barnen var nöjda. Nu hoppas jag att vi får en lika bra dag i morgon när Jonas jobbar dygn.

Av Malin och Jonas - 9 februari 2017 15:18

Så var Allan redan fyra veckor, tiden går så fort tycker jag. Idag var vi på läkarkontroll på BVC, han fick godkänt och fortsätter växa på bra. 5050g 55,5cm lång och huvudomfång på 39 cm. Han sover mest fortfarande, förbrukar blöjor i mängder och kräks överallt. Han har lite längre vakenperioder någon gång per dygn nu då han är vaken ca 1-2 timmar i sträck, helst är han vaken sent på kvällen och några gånger har han valt att vara vaken mitt i natten men oftast sover han bra och somnar om vid bröstet under nätterna.

Gottfrid är fortfarande väldigt intresserad av Allan och vill gärna hålla och leka. Han testar gränserna än men fick dator och mobilförbud i söndags efter att ha hittat på hyss medan han tittade på Stadens hjältar. Frågan är ju om det är störst straff för barnet eller för föräldrarna som måste lyssna på tjat och hitta på andra sätt att underhålla ungen ;-). Skämt åsido så var det nog välbehövligt att minska skärmtiden för nu efter några dagar har han kommit igång att leka bra på egen hand igen. Det har varit ett tag nu där han helst velat sitta med höggravida/ammande mamman i soffan och varit svår att få igång att leka mer än en kvart i taget men det verkar ha gått över.

Nu är det dags för mamman att släppa mobilen och fokusera på barnen för Jonas ska åka till jobbet. Första nattskiftet sedan Allan föddes... ska bli intressant...

Av Malin och Jonas - 4 februari 2017 08:20

Nu har det gått ytterligare en vecka i familjen Nilssons liv. Livet rullar fortsatt på bra. Gottfrid var sjuk några dagar i början av veckan men blev snabbt bättre. Gottfrid går på förskolan de tre dagar i veckan som kommunen erbjuder som allmän förskola (tis-Tors) och jag märker de dagar han är hemma att det verkligen behövs. Hur go och snäll storebror han än är så har han stundtals varit en ganska provocerande son. Han gör små övertramp flera gånger om dagen för att testa gränser och det blir såklart värre när man inte ger honom full fokus. Så de 15 timmarna på förskolan är guld värt för alla, Gottfrid får leka med sina kompisar och lär sig samspela socialt, Jonas hinner göra alla sina ärenden, Allan får egen tid med föräldrarna och jag får fokusera på att sitta och amma och ta det lugnt några förmiddagar i veckan. Det njuter jag av. När Gottfrid var liten var jag lite otålig och längtade hela tiden till han skulle bli större och utvecklas till nästa steg. Nu vet jag hur fort barn växer upp och uppskattar att sitta med honom på bröstet när jag får möjligheten.

I torsdags var det BVC igen och Allan går upp i vikt lika bra som Gottfrid gjorde 4725 gram var han uppe i, 54,5 cm och huvudet 38,5 cm. Han bajsar, kissar och kräks massor och äter ibland varje timme och ibland var tredje. Han får så mycket bröst han önskar helt enkelt och brösten ger mat utan problem.

Igår var det fredag och Jonas jobbade som första dag sedan Allan kom till världen. På fredagar är det ingen förskola och eftersom barn uppför sig bättre borta än hemma kände jag att vi var tvugna att hitta på något för att inte ryka ihop allt för mycket under de nästan 12 timmarna Jonas är borta när han jobbar. Vi åkte och handlade inför helgen, sedan åkte vi till Kulturhuset och fikade. Det är superbra med kommunal verksamhet. Allt är hembakt och kostar nästan ingenting. Två mackor, två kakor och två Coca-Cola kostade oss 50kr. Försök att fika för den summan i stan. Efter fikat blev det en tur i hissen upp en vägning till kommunens nyrenoverade bibliotek. En enkel och helmysig fredagsutflykt. Dessutom lekte, målade och pusslade vi massor hemma. Trots det fick nog den unga herren mer skärmtid än vad han borde men vi rök nog bara ihop tre gånger under hela dagen. Sent på kvällen kom Daniel och Helena hit och ska hälsa på oss i helgen så nu ska jag och Allan kliva upp och hänga med resten av gänget som alla är vakna redan.

När jag letade efter bilder nu så hittade jag att Gottfrid hade tagit den när jag var på toa. 15 bilder på mitt mobilskal och de här två bilderna hade han visst tagit... rackarunge!

Ovido - Quiz & Flashcards