soranga

Direktlänk till inlägg 4 februari 2017

Provokatören

Av Malin och Jonas - 4 februari 2017 08:20

Nu har det gått ytterligare en vecka i familjen Nilssons liv. Livet rullar fortsatt på bra. Gottfrid var sjuk några dagar i början av veckan men blev snabbt bättre. Gottfrid går på förskolan de tre dagar i veckan som kommunen erbjuder som allmän förskola (tis-Tors) och jag märker de dagar han är hemma att det verkligen behövs. Hur go och snäll storebror han än är så har han stundtals varit en ganska provocerande son. Han gör små övertramp flera gånger om dagen för att testa gränser och det blir såklart värre när man inte ger honom full fokus. Så de 15 timmarna på förskolan är guld värt för alla, Gottfrid får leka med sina kompisar och lär sig samspela socialt, Jonas hinner göra alla sina ärenden, Allan får egen tid med föräldrarna och jag får fokusera på att sitta och amma och ta det lugnt några förmiddagar i veckan. Det njuter jag av. När Gottfrid var liten var jag lite otålig och längtade hela tiden till han skulle bli större och utvecklas till nästa steg. Nu vet jag hur fort barn växer upp och uppskattar att sitta med honom på bröstet när jag får möjligheten.

I torsdags var det BVC igen och Allan går upp i vikt lika bra som Gottfrid gjorde 4725 gram var han uppe i, 54,5 cm och huvudet 38,5 cm. Han bajsar, kissar och kräks massor och äter ibland varje timme och ibland var tredje. Han får så mycket bröst han önskar helt enkelt och brösten ger mat utan problem.

Igår var det fredag och Jonas jobbade som första dag sedan Allan kom till världen. På fredagar är det ingen förskola och eftersom barn uppför sig bättre borta än hemma kände jag att vi var tvugna att hitta på något för att inte ryka ihop allt för mycket under de nästan 12 timmarna Jonas är borta när han jobbar. Vi åkte och handlade inför helgen, sedan åkte vi till Kulturhuset och fikade. Det är superbra med kommunal verksamhet. Allt är hembakt och kostar nästan ingenting. Två mackor, två kakor och två Coca-Cola kostade oss 50kr. Försök att fika för den summan i stan. Efter fikat blev det en tur i hissen upp en vägning till kommunens nyrenoverade bibliotek. En enkel och helmysig fredagsutflykt. Dessutom lekte, målade och pusslade vi massor hemma. Trots det fick nog den unga herren mer skärmtid än vad han borde men vi rök nog bara ihop tre gånger under hela dagen. Sent på kvällen kom Daniel och Helena hit och ska hälsa på oss i helgen så nu ska jag och Allan kliva upp och hänga med resten av gänget som alla är vakna redan.

När jag letade efter bilder nu så hittade jag att Gottfrid hade tagit den när jag var på toa. 15 bilder på mitt mobilskal och de här två bilderna hade han visst tagit... rackarunge!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin och Jonas - 12 januari 2020 19:56

Idag har vi firat Allan hela dagen. När man fått ett nytt syskon är det lätt att hamna lite i kläm så idag har vi försökt att verkligen fokusera på ?mellanbarnet?. Vi har nog lyckats rätt bra för det har varit några surperioder under dagen för Gottfr...

Av Malin och Jonas - 30 december 2019 22:02

Nu är vi fem i familjen här på Söderängen och en vecka har hunnit gå sedan bebisen kom. Det var en lite krokig resa på slutet men när hon väl kom så var det i en rasande fart. När jag är gravid sover jag som så många andra väldigt dåligt och lika...

Av Malin och Jonas - 13 december 2019 16:24

Det har inte blivit något bloggande de senaste åren tyvärr. Det känns tråkigt för även om vi dokumenterar våra minnen på andra sätt så är det inte samma som att ha det i text. Det är svårt att uppdatera om allt som hänt de senaste åren men det är ju ...

Av Malin och Jonas - 22 augusti 2017 21:04

Oj oj oj! Nu har det gått sådär ofantligt lång tid sedan jag bloggade igen. Sommaren har varit bra och gått fort, vi har åkt mycket bil och träffat många härliga människor. Ska jag skriva om allt kommer det ta hela natten. Här är några smakprov. ...

Av Malin och Jonas - 30 maj 2017 09:25

Som sagt är appen vi bloggar i kass och denna gången blev det fel med bilderna så vi försöker igen. Sedan förra inlägget har jag även hunnit sätta upp delar av panelen på verandan och i kväll ska Jonas och Niklas lägga det sista av taket. N...

Ovido - Quiz & Flashcards