soranga

Alla inlägg under mars 2017

Av Malin och Jonas - 11 mars 2017 21:07

Ikväll somnade bägge barnen för första gången samtidigt! Jag hann både göra mina bäckenbottenövningar och hämta in hundarna och ge dem mat innan Allan vaknade igen. Så ordet avkoppling hann bara sväva kort genom huvudet.

Idag är det lördag och Jonas jobbar dygn. Jag tänkte gå igenom min dag och visa hur en ganska vanlig dag ser ut för mamma Nilsson. Man kan säga att min dag började 01.38 när Allan vaknade och var hungrig. Han brukar äta några minuter och sedan somna om men inatt hade han sovit länge (ca 5h) så han var nog väldigt hungrig och hade lite svårt att komma till ro igen, överåt och spydde ner hela mig och halva sängen. Jag tror att jag var vaken en dryg timme sedan sov vi resten av natten.

06.30 ringde Jonas klocka och han steg upp. Jag noterade att det hunnit ljusan och ingen av barnen hade väckt mig innan Gottfrid kom och meddelade att det var morgon. Några minuter senare vaknade Allan. Gottfrid gick ner och åt frukost med Jonas och Allan åt frukost i sängen ?. Sedan gick jag ner, bytte blöja, åt frukost och fick lite familjetid innan Jonas åkte till jobbet vid kvart i åtta. Jag och pojkarna satte på en film och tttade och klädde en nerspydd Allan sedan tittade jag på filmen medan Allan åt igen och somnade vid 8.30 Ovanligt nog somnade jag också och slumrade faktiskt genom hela filmen med Allan på bröstet.

9.30 var filmen slut och det var dags att skaka igång dagen. Jag och G klädde på oss och jag gav hundarna mat och ställde ut dem i hundgården, fixade lite i köket sedan var det dags att amma igen

Efter det bakade jag och Gottfrid chokladbollar som vi skulle ta med oss ut på picknick på eftermiddagen.

När chokladbollarna var färdiga var klockan en bit över 11 och det var dags att börja med lunch direkt. Idag blev det korv stroganoff och Gottfrid hjälpte till som vanligt. Allan sov när vi åt och det är inte så vanligt men innan jag hunnit äta upp vaknade han nerkissad och nerspydd så det blev totalt ombyte igen. Sedan var det dags att plocka bort maten, strunta i disken för det var så fint väder, packa picknick med chokladbollar, päron och varm saft, amma igen, få på barnen ytterkläder och hundarna koppel och traska iväg på en promenad. Vi hade väntat till efter lunch eftersom det hade töat igår och sedan varit svinkallt inatt men trots att det hunnit vara plusgrader i flera timmar var vägen som en skridskobana. Den planerade turen på ca 1 km innan fika blev knappt 500 m men vi hade jättemysigt ändå.

När vi blivit mätta gick vi hem igen för där hade solen tagit bättre på snön och isen. Jag högg lite med ved, Gottfrid sågade på sitt eget lilla sätt och noterade stolt att "Vi arbetar mamma". Sedan slappade jag lite på verandan och körde lite bäckenbottenträning och halvhjärtat lekande med G. Allan sov ovanligt gott i vagnen hela tiden när vi var ute.

Varje vanlig dag innehåller också minst ett ologiskt utbrott från treåringen där han skriker och smäller i dörrar. Idag kom dagens enda utbrott vid tretiden när han hade kissat på sig och blev tvingad att gå in och byta kläder. Det tyckte han var helt onödigt när han för första gången i år kunde leka i sandlådan (typ en cm av skaren hade töat). Han är ju torr sedan länge så ingen av oss är vana vid att det händer olyckor, det blev en för en månad sedan i overallen men före det var det nog i somras. Under utbrottet idag smällde han upp toadörren med full kraft så en rådjurstrofé åkte i golvet och gick sönder och när jag berättade att den inre gick att laga eller ersätta blev han ångerfull och resonlig igen.

Utbrottet påminde mig om att det troligtvis var dags för mellanmål och idag kunde vi äta smörgåsarna på verandan. Sedan lekte vi lite mer i sandlådan och jag fixade lite smått och gott på gården innan Allan vaknade vid 16. Då gick jag in och ammade, städade upp i köket och diskade, lagade mat, bytte bajsblöja, åt hamburgare och pimfritt som G säger, ammade framför Bolibompa, diska igen, en till bajsblöja och byte till pyjamas. Borsta tänder på Gottfrid och smörja in honom. Läsa bok, sjunga godnattvisa, säga godnatt... vanligtvis somnar han utan krångel strax efter sju och så även idag.

Just nu då, en dryg timme efter att Allan vaknade igen så ligger han och sover igen men med mitt bröst i munnen och det är som vanligt just nu, det ska tankas mjölk och närhet inför natten så sover vi förhoppningsvis gott några timmar innan det börjar om igen...

Ovido - Quiz & Flashcards