soranga

Alla inlägg under januari 2016

Av Malin och Jonas - 22 januari 2016 20:46

Den här veckan gick fort. Nu är vi inne i vardagen igen. Gottfrid och Jonas var hemma i måndag med men på tisdagen testade vi dagis, han hostade kanske lite väl mycket den dagen men sedan har det blivit mindre och mindre. Istället har jag blivit mer och mer förkyld. Jag har inte hostat så mycket men är täppt i näsan och fick problem med stämbanden. Jag har haft riktigt svårt att prata i några dagar men har ändå lyckats göra mitt jobb. Som tur är har det inte varit några konflikter att hantera så det har funkat att använda elever som röst också har jag anpassat lektionerna så jag kunde prata minimalt. Ikväll känns det faktiskt som att det håller på att släppa så förhoppningsvis kan det bli en skidtur i morgon.

Idag är det som sagt fredag. Det är en skön dag för det är första gången på länge som jag går på helg och inte behöver planera massor med plugg, bara lite jobb att förbereda på söndag. När jag lämnade skolan luktade det ljuvligt från hemkunskapssalen och då fick jag idén att jag och Gottfrid skulle baka när vi kom hem. På fredagar slutar jag halv tre så då hinner man faktiskt göra en del saker utöver matlagning och läggning.

När jag hade hämtat honom på dagis och kommit hem ville han dock vara ute och leka så det gjorde vi först. Det har varit runt -20 grader i två veckor så han har knappt varit ute någonting men idag var det bara -8 och fortfarande ljust när vi kom hem så det var riktigt skönt att vara ute ett tag. Bra för djuren var det också. Missan fick lite välbehövligt sällskap en stund och Hilda fick en bajspromenad. Ajna är med Jonas i Dalsland och jagar. De åkte i onsdags och kommer hem i morgon.

Sen gick vi in och bakade kladdkakemuffins. Medans de stod i ugnen lagade jag middag och halv sex var middagen och kakan till efterrätt redan uppätet. Vanligtvis är ingen ens middagen på bordet då. Man hinner ju massor på en eftermiddag ibland. Gottfrid hann även skita ner hela blöjan två gånger under de timmarna. Här står han inte och skiter utan tillverkar annat kladd...

Sedan tyckte han att det var hans tur att fotografera mig. Mycket vackra bilder...

Nu sover Gottfrid gott och jag sitter i sängen och slappar. Strax ska jag gå ner och lägga in mer ved, ge Hilda mat och sedan gå tillbaka upp i sängen och läsa ut min bok. Jäklar vad skönt det kan vara med fredagar!

Av Malin och Jonas - 16 januari 2016 20:49

Idag har Gottfrid hjälpt mig städa bort julen. Allt utom gardinerna är i sina lådor och på sin plats på vinden och ute på gräsmattan ligger en väldigt naken gran. En VÄLDIGT naken... Tydligen måste man fortsätta ge granen vatten även efter nyår, annars torkar den. Vartenda barr vi nuddade åkte av granen och när jag kastade ut den genom dörren lossnade resten. Det märkliga är att den inte har barrat så mycket så länge den fick stå ifred. Men det är väl så det brukar vara antar jag.

För övrigt är det lite sjukt i stugan. Förra helgen tyckte jag inte att Gottfrid riktigt var sig själv på söndagen och upptäckte att han hade feber. Det var lite märkligt för han var inte sjuk i övrigt men under veckan har han hostat mer och mer och febern har hållt i sig. Några morgnar har han varit precis på gränsen men på eftermiddagarna har han legat omkring 38,5-39,2. Idag har han hostat så jag trott att lungorna nästan ska flyga ut stundtals och andningen har varit ytligare än vanligt och då är det jobbigt men annars är han glad och go men inte lika aktiv som vanligt. Nätterna har varit lite jobbiga också med många uppvaknanden och orolig sömn för oss alla. Jag har jobbat hela veckan och Jonas har varit hemma. Turligt nog behövde han bara vabba en dag eftersom han jobbat natt tisdag och fredag. Han är fortfarande på jobbet för han bytte denna lördagen mot förra när vi var på hockey.

Annars är planen att bli klar med plugget den här helgen. Tentan ska in i morgon och sen är jag färdig och kan söka legitimation i svenska som andraspråk! Det ska bli skönt att få lite mer fritid och kunna ägna sig lite åt sina intressen i vår. Det har varit tufft att ha så mycket att göra så mina fritidsintressen har fått stå tillbaka. Nu är det dags att börja ha lite roligt igen.

Av Malin och Jonas - 10 januari 2016 13:20

Igår var en trevlig dag för hela familjen. Jag inledde visserligen dagen med att skriva på min tenta och var på risigt hemtenta humör men det skakade jag av mig på vägen till Karlstad. Hela familjen var medbjudna på hockey och resturang. Vi var ett härligt glatt gäng på 16 personer. För Gottfrid var det första gången på hockey. Han fattade ingenting av spelet men hade roligt ändå för det händer ju så mycket annat på en hockeymatch. Det bästa var vargmaskoten innan matchen började och ismaskinen. Här är lite bilder.

Hörselskydden var på nästan hela tiden. Han är van att ha dem på så det känns skönt när man åker iväg på högljudda evenemang att man kan ha dem med. Det är faktiskt väldigt högljutt på hockey och många intryck för en liten hjärna. Han var på toppenhumör precis hela dagen även om Färjestad fick storstryk.

Efter matchen skulle resten av vårt sällskap festa vidare på stadshotellet. Vi tänkte först att det inte var en särskilt lämplig miljö för en tvååring men eftersom matchen var slut redan kl sju bestämde vi att vi kunde åka dit och ta ett glas tillsammans med de andra och säga hejdå ordentligt. Vi första anblick kändes krogen som ett dåligt beslut men det fanns faktiskt ett lugnare rum att sitta i så det funkade bra att ha med Gottfrid där. Han vandrade mellan famnarna och hittade ett mysigt krypin som man kunde mysa i. Tyvärr trillade han av pallen och slog sig lite men annars var han glad och social. Han har en standardreplik just nu där han frågar "vill du ha stryk?" Den som svarar måste säga "nej tack!" Det testade han såklart på några i gänget och vi skämtade om hur det krogbeteendet kommer funka om 16 år :-). Lite komiskt är det då att han vaknar med en blåtira idag... Vi får väl hoppas att det blir annorlunda när han går på krogen när han blir stor!

Idag är Jonas och jagar. De försöker få tag i säsongens sista älg så vi får vårt kött. Det är tomt på älg i frysen faktiskt. Jag har skottat i nästan en timme, det har snöat massor i natt och blåst så det som var skottat sedan tidigare var helt igensnöat. När Jonas kommer hem tänkte jag åka lite skidor men först måste jag fixa lite ved och tvätt och annat man gör på söndagar.

Av Malin och Jonas - 1 januari 2016 23:47

Nu är familjen samlad igen i Söränga. På annandagen åkte jag och Gottfrid ner till Skåne för lite kvalitetstid med mina föräldrar i Perstorp. Några dagar var syster Ulrika också där och vi hann med att träffa min mormor, kompisar och bada på ugglebadet utöver att umgås, leka och bara ha det lugnt och skönt.

Igår firade vi nyår i all enkelhet, men med finkläder, trerätters, ballonger och tutor. Lille G orkade vara vaken till halv tio men hann se några raketer genom sovrumsfönstret precis innan han lade sig. Jag gick och lade mig strax efter midnatt så jag skulle orka köra hem idag.

Gottfrid hade det så bra i Perstorp att han fick världens utbrott idag när vi skulle åka hem. Han vill bo hos mormor och morfar.

Det var regn och snöväder hela vägen hem men jag har kört i betydligt sämre väglag med sämre bilar så det gick bra att köra hem. Det tog nog en halvtimme längre än vanligt och jag körde ända till Örebro istället för att svänga mot Karlskoga i Askersund för att slippa en smal och krokig väg i snömodd. Gottfrid höll ut bra och det kändes som en ganska smidig resa.

När vi kom hem var det massor med snö och Gottfrids julklappspulka stod lutad mot husväggen och lockade. Då var han väldigt nöjd med att vara hemma och vi var nog ute en timme fast det var mörkt. Världens bästa svärmor kom med mat åt oss för Jonas hade jobbat i ett dygn och varit på flera trafikolyckor och vi hade rest hela dagen. Det var lyxigt att få sätta sig vid dukat bord då och få fokusera på att få ordning på sina grejer.

Alltid när jag varit borta ett tag och kommer hem till ett tomt hus känner jag hur det luktar hos oss. Det är ju inget man registrerar annars. Det är alltid lika konstigt att känna den lukten för det är ingen lukt som jag tycker om. Fuktig jord och gammal trossbotten i instängd hall med smutsiga ytterkläder och skor luktar det när ingen varit hemma på ett tag. Förhoppningsvis luktar det inte så alltid för strax efteråt hade vi tänt i vedspisen och värmt på köttbullar som spred en annan lukt i huset. Det är så tydligt att gamla torp behöver liv och rörelse i sig för att må bra. Utan livet luktar det inte hemma. Då luktar det bara gammalt hus!

Ovido - Quiz & Flashcards