soranga

Alla inlägg under maj 2017

Av Malin och Jonas - 30 maj 2017 09:25

Som sagt är appen vi bloggar i kass och denna gången blev det fel med bilderna så vi försöker igen.

Sedan förra inlägget har jag även hunnit sätta upp delar av panelen på verandan och i kväll ska Jonas och Niklas lägga det sista av taket.

Nu ska jag och Allan på babymassage för första gången :-)

Av Malin och Jonas - 27 maj 2017 22:11

Just nu är det riktig försommar i våra trakter och det behövs lite värme och sol efter en kall vår. I torsdags hade vi arbetsdag hemma med några medhjälpare och kom vidare med verandan äntligen. Tegel på delar av taket är på, lite panel är på och en annan är målad och väntar på att sättas upp. Så skönt och vi är så tacksamma för hjälpen. Dock tar det på krafterna för en ammande småbarnsmor så i två dagar nu har jag varit ganska trött när Jonas har jobbar hela dagarna och tagit det ganska lugnt med barnen. Idag blev det en tur till sommarstugan med pojkarna på eftermiddagen men det var lite för kallt för att doppa sig än. I morgon är Jonas ledig så då kör vi vidare med varannan igen ??.

Här är föresten en före/efter bild på när vi köpte huset och var vi ligger till idag.

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av Malin och Jonas - 21 maj 2017 23:34

Så fick vi en bra dag den här veckan ändå, Jonas är visserligen sjuk än så det är väl inte toppen.

Först fick jag sova ovanligt länge i morse, jag har vaknat flera gånger av Allan, värme och drömmar under natten men har somnat om utan större insatser. Allan vaknade sedan efter 6 och efter blöjbyte och lite mys somnade han om och vi slumrade ända till 7.20 innan Gottfrid kom upp.

Sedan fick vi i oss skapligt med frukost efter morgonkissen där G's kiss i pottan såg friskt ut. (Igår var det alldeles grumligt och nästan trögflytande.) Stämningen var allmänt god från start på både mig och barnen och jag började längta till semester och vi pratade om High chapparall. Vädret var inte så lockande så efter frukost blev det lite youtube med klipp från High chapparall och Lucky Luke och Gottfrid fick leka lite med sina vapen inne innan jag och han gick ut medan Allan sov inne med pappa sjukling.

Det var så skönt att komma ut och känna att det fanns energi i kroppen. Jag plockade undan i trädgården och samlade ihop skräp bl a innan Allan vaknade och jag fick gå in och amma och fixa lunch åt mig och Gottfrid. Efter maten hade solen kommit fram, vi åkte till återvinningen med massa skräp och sen hälsade vi på farmor och farfar några timmar och hängde i deras nya utesoffa. Alla tyckte att den var toppen!

När vi kom hem klippte jag och Gottfrid delar av gräset sen upprepades matproceduren (amma - laga mat - äta - disken). Båda barnen bajsade efter maten, Allan fick bada... Sen lägga barnen och bädda rent i sängen. När barnen somnat gick jag ut och fixade lite mer i trädgården, tog hand om alla doppresenterna och fixade i ordning i tvättstugan.

Idag har det helt enkelt varit en vanlig dag där jag inte gjort så mycket och varit normalt trött ;-P Äntligen!

Av Malin och Jonas - 20 maj 2017 19:34

Det där med att hålla bloggen uppdaterad går ju sådär... ;-) appen vi bloggar i är föråldrad och passar kasst med IOS och dagarna går i 180 så det blir inte av.

Allan har i alla fall hunnit bli fyra månader drygt och döptes i helgen. Tack alla som kom och firade! På söndagen gjorde vi färdigt veden och väderprognosen lovade att sommarvädret skulle komma om några dagar. Den här veckan var Jonas i Nyköping och målade, han jobbar ju med det lite då och då utöver brandmansjobbet. Han åkte tidigt i måndags morse och kom hem på torsdagen.

Jag var rätt trött på måndagen efter allt vi hade gjort under helgen så jag tog det ganska lugnt med barnen men åkte till Storfors på förmiddagen för att lämna nyckeln till församlingshemmet och sen tog vi en tur till biblioteket och lämnade tillbaka lite böcker och lekte. På eftermiddagen tog vi en promenad med hundarna annars var vi hemma. I tisdags var jag och Allan på kyrkans babycafé och efter vi hämtat Gottfrid på förskolan gjorde vi lite ärenden i Storfors. Gottfrid var trött så på kvällen kom farmor och passade barnen medan jag rastade hundarna. Det skulle hon inte ha gjort för på onsdagen fick jag hämta Gottfrid på förskolan vid lunch när han mådde dåligt sen bröt magsjukan ut för både honom och mig inom en timme. Det kan vara den värsta dagen hittills som mamma! En unge sjuk som bil ha närhet, en bebis som ammar och själv må så jävla dåligt och ha så ont att man bara vill låsa in sig i ett mörkt rum ensam. Jonas hade ingen möjlighet att komma hem heller förrän dagen efter.

Svärföräldrarna hjälpte med hudarna som givetvis hade det goda omdömet att smita på morgonen därpå också så istället för att komma hem och lösa av mig med barnen fick Jonas åka runt i skogen och leta hund när han kom hem på torsdagsmorgonen. När han väl kom hem gick jag direkt in i gästrummet och sov hela dagen och natten förutom när Allan ville ha mat. På fredagen orkade jag iaf komma upp och fick i mig lite smörgåsar och två korvar men orkade inte göra något produktivt alls. Idag har jag ätit lite bättre men är helt kraftlös än och återigen själv med barnen. Jonas skulle haft övning hela dagen men han fick spendera dagen på toa/i gästrummet jag nyss bäddat ur kvällen före. Gottfrid har också haft väldigt lite energi och ätit yttepyttelite men något bättre idag. Han har varit piggare idag men inte helt bra. Dock full med rackartyg, som att man måste kompensera för de dagarna man inte orkat busa.

Hoppas vi mår bra i morgon då så vi får EN bra dag den här veckan!

Ovido - Quiz & Flashcards