soranga

Alla inlägg under april 2014

Av Malin och Jonas - 30 april 2014 22:24

Idag är det valborgsmässoafton och det tänds brasor överallt. Våren gör motstånd i år och det bjuds på snöblandat regn. I den här familjen tittar vi inte på brasor ikväll, förutom pappan som kan behöva släcka en då han jobbar i natt. Vi andra firar in våren med att sova. Ungarna i sina sängar och mammorna i varsin soffa men nu blir det sängen.

God natt och trevlig vår!

Av Malin och Jonas - 20 april 2014 21:35

Denna påsken har vi varit hemma hela helgen och det har varit så skönt att bara få varva ner och fixa hemma. Påsken har innehållit fler påskfjädrar och färre ägg än vi hade tänkt. Vi är slarviga med att stänga hönshuset och natten till lördag straffade det sig rejält. Alla hönsen har blivit tagna av ett rovdjur som bara lämnat fjäderhögar efter sig. Jag hittade lite djurspillning vid komposten men har inte lyckats identifiera vad det var för djur. Vi gissar att det antingen var en mård eller en räv med ungar.
Påsken i övrigt har bjudit på följande:
Fint väder, sol och varmt.
Lite krattning.
Gottfrid-bus.
Påskbuffé ā la Söderängen! Mums!
Vedstapling.
Korvgrillning.
Tvätt som får torka ute.
Söta valpar.
Städning.
Trevliga besökare.
Rådjur precis utanför fönstret.
Fåglar som kvittrar.
Ytterdörrar som blåser sönder.
Städning.
Påskägg och mycket mer!
I morgon är sista lediga dagen hemma sen åker jag och Gottfrid till Skåne och lämnar Jonas och alla valpar hemma.

God natt!

Av Malin och Jonas - 18 april 2014 12:34

Förutom allt godis finns det mycket sött här på gården just nu!

Hilda den magra modern.

Valparna som bara äter och sover.

Gottfrid som upptäcker, leker, äter, gosar och sover.

En snäll vedgubbe.

Frigående hönor.


Och en glad familj.

Av Malin och Jonas - 13 april 2014 20:51

Nu är dom här! Älgskallets Hildas små valpar. Hon Peo och var orolig redan under natten till igår. Jonas stack iväg på morgonen till Henrik som behövde hjälp med veden. Hilda fortsatte att gå runt och pipa och vilja gå ut hela tiden. Hon fick gå ut några gånger på gräsmattan men ville gärna sticka iväg, hon ville gräva ner sig under uthuset och inte komma in. Vid 11 upptäckte jag blöta fläckar på golvet som ledde till dörren där en större blöt pöl låg. Jag ringde Jonas och berättade att vattnet kunde ha gått. Vi kom överens om att jag skulle ta ut henne på en liten promenad. Hela tiden drog hon och ville in i skogen då och då stannade hon till och pressade på som om hon skulle bajsa. Gottfrid fick följa med i vagnen och tittade storögt på Hilda och på Missan som strök några meter bakom. När vi kom hem igen släppte jag in Hilda i lilla hallen och gick in med Gottfrid i den andra och klädde av honom och snackade lite. När jag sen gick för att titta till Hilda tyckte jag att det såg ut som om hon krystade. Nu var det hög tid att ringa husse. Bara någon minut senare var första valpen ute. Mitt i värkarbetet skulle jag försöka fixa lunch åt mig och Gottfrid också men Hilda skötte sig fint själv. Jonas kom hem och jag skjutsade iväg Gottfrid till farmor och farfar så det skulle bli lugnt i huset och stack och träna, allt verkade ju flyta på bra.

Tyvärr var andra valpen död och Hilda hade tufft att få ut den. Hon blev trött redan efter andra men nummer tre kom snabbt efter en liten tur på gräsmattan. Sen dröjde fyran nån timme och efter det tog hon en paus på nästan två timmar. Hon kämpade på och Jonas fick hjälpa igång krystningarna lite. Under kvällen kom tre till med lite hjälp från oss men sen fick hon tufft ungefär samtidigt som jag gick och lade mig ( jag hade hämtat Gottfrid före). Tjugo i ett kom Jonas och väckte mig och berättade att han skulle åka till veterinären. När de kom in till Karlstad försökte veterinären hjälpa henne att på egen hand få ut valparna som var kvar men de satt fast. Det blev ett akut snitt och tre valpar till fick se världen för första gången. Totalt blev det nio hanar och två tikar varav en hane dog.

Vid åtta på morgonen kom alla tio valparna och Hilda hem igen välbehållna men trötta. Hilda och valparna har sovit i hundbädden hela dagen och Jonas sov en halvtimme innan han åkte till Henrik för att fortsätta med vedjobbet. Sen var det en spillra av en människa som kom hem! Så trött att han pratade osammanhängande, skrattade okontrollerat vid matbordet, åt från Gottfrids tallrik i stället för att mata honom osv. Innan kl var sju sov han, kvart över sju somnade Gottfrid och här sitter jag själv och har söndag.

Jag och Hilda vissa likheter som förstföderskor. Vi sätter igång när Jonas inte är hemma. Vi har utdragna förlossningar. Värkarbetet avtog mitt i för båda och vi får tacka kunnig sjukvårdspersonal för hjälp på traven med att få ut envisa ungar som sitter fast. Hoppas det var enda och första gången det blev så svårt för oss båda.

Trötta hundar.

Jonas sover hos Hilda några nätter tills vi ser att allt är som det ska.

Nu ska jag ta tempen på Hilda och göra kväll. Ännu en intensiv arbetsvecka väntar.

Av Malin och Jonas - 11 april 2014 22:07

Nu har det varit tyst på bloggen ett tag utan nån egentlig anledning. Dagarna bara swischar förbi i en rasande fart och man hinner inte. Nu är det fredag och jag ligger i sängen redan (kl 22). Gottfrid har sovit gott sedan 20:00. Han vaknar fortfarande minst en gång varje natt. Vissa nätter är jättebra och vissa raka motsatsen.

Veckan har inte varit något utöver det vanliga, lite stressigare bara för båda har jobbat mycket. Helgen spenderas mestadels hemma. Hilda är rund som en tunna och valpar vilken dag som helst. Dessutom är vi i behov av vila. Man längtar verkligen efter sömn och lugn när man har småbarn. Så nu ska jag sova. God natt!

Ovido - Quiz & Flashcards