soranga

Alla inlägg under maj 2014

Av Malin och Jonas - 27 maj 2014 11:53

Snart är valparna redo att lämna gården. Det ska bli så skönt med lite lugnare tempo i sommar så kanske vi hinner med sånt som behöver göras på huset. Göra färdigt sovrummen uppe, måla fasaden, renovera några fönster. I trädgården håller vi oss till att klippa gräs, röja och slå gärdena. Plantera och rensa hinner vi nog inte i år heller.

Nu är det 3 veckor till jag är mammaledig igen. Då ska det vara full fokus på Gottfrid, hundar och huset hela sommaren. Gottfrids utslag är i stort sett helt borta nu, kortisonkrämen har gjort underverk. I morgon ska han till lasarettet för uppföljning. När utslagen försvann sover han bra igen också. Hela nätterna sover han gott i sin säng och han somnar på ca 10 minuter om kvällarna. Det är skönt när det vänder! Nu är snart min rast slut och jag ska ut i skogen med mina elever. Här är lite bilder från helgen.

Av Malin och Jonas - 19 maj 2014 22:09

Den senaste tiden har ingen på gården sovit någon direkt törnrosasömn. Gottfrid är inne i en riktig krångelfas både när han ska somna och är mycket vaken om natten och valparna piper och busar så fort solen börjar gå upp. Ikväll jobbar Jonas och jag är själv med alla kvällsbestyr. När Gottfrid vägrade somna slet jag på honom en pyjamas, packade in honom mellan två filtar och gick kvällspromenaden med Hilda. Det funkade utmärkt och smidigt ikväll när det är 15 grader och det räcker med pyjamas under filten. Efter bara några minuters promenad sov han gott. Dessutom fick Hilda mycket längre kvällspromenad än hon brukar få när jag är själv på kvällen och jag lite skön motion. Så nu hoppas jag på fler varma kvällar om krånglet fortsätter. Nu ska jag också få sova, hoppas på hela natten.

Godnatt

Av Malin och Jonas - 18 maj 2014 16:09

Sommaren kom tidigt i år, härliga 21 grader och sol i helgen och liknande temperaturer väntas hela nästa vecka. Just nu vilar alla i skuggan.

Gräset är nyklippt, fåglarna kvittrar och det är bara 4 veckor till sommarlov. I helgen har mamma och pappa varit här. Igår sprang jag och pappa orientering i kilsbergen. Kuperat och risigt men riktigt roligt tyckte jag. Jag får alltid mersmak när jag springer orientering men sen kommer vardagen och man har inte tid. Det är i alla fall roligt de få gånger man kommer ut att få ta ut sig och dynga ner sig ute i skogen. Idag har vi tagit en lång promenad med barnvagn och Hilda och njuta och ladda batterierna ute i trädgården. En valpköpare har varit här och valt sheriffen också. Den tuffaste lilla valpen. Han heter numera Sixten. Hon som ska få bo kvar hos oss heter Ajna, det är den som har gult halsband på bilderna. Nu är det bara två kvar som inte har blivit valda men alla är tingade.

"Vid vår" bro.

Gottfrid har fått ett styggt eksem över hela kroppen. Röda små prickar och svunnen hud och svullna ögon men har varit jättepigg. Doktorn sa att det kan vara virus eller en reaktion på nåt. Vi gissar att det kan vara lingon i kombination med tänder och andra eksem. Han är betydligt bättre nu men det ser illa ut än. Svullnaden har lagt sig och han fjällar huden i ansiktet. Så han är nog snart sig lik igen.

I torsdags

[Bild]

Idag

Ha en skön söndag!

Av Malin och Jonas - 11 maj 2014 10:55

Idag verkar de flesta i huset lite trötta efter alla besök och rubbade rutiner. Jag har snart suttit i två timmar och väntat på att Gottfrid ska vakna. Han sover som en stock ute i vagnen. Valparna ligger mätta och belåtna i sitt rum och sover och Hilda har intagit dörrmattan. Jag passar på att ta igen mig framför Nyhetsmorgon och förfasas över hur ytliga vi människor är i ibland, Kattis Ahlström ska lära sig att gå i klackar och rapporteringen om Eurovision handlar mer om artistens utseende än låten... Visst är det en viktig politisk markering att man får se ut som man vill men jag har inte ens hört hur låten lät och det är väl ändå en musiktävling, inte utseendetävling. Vi sov gott när tävlingen var igår, vi är inga fantaster av melodifestivalen på Söderängen men vi får nog höra oss trötta på musiken ändå.

Idag är det inget särskilt inplanerat, det kommer säkert nån som vill hälsa på valparna idag med så nu får jag komma upp ur soffan och se till att vi har lite snyggt här hemma.

Av Malin och Jonas - 10 maj 2014 20:00

Hallå där! Nu har det varit fullt upp i timmerkojan ett tag! Helgen som va kom Helena och Daniel, trevligt att träffa dom! Det var ett tag sedan sist! Dä va fredagen de... På lördag kom Johanna och Rasmus. Vi jagade bäver med mycket lyckat resultat!( för bävrarna!) helgen som är så har Tommy med familj varit här. (Tommy= farfar te valparna!) riktgt trevlig kväll som bestod av valpmys, porterstek, öl och en hiskeligt massa jaktprat. Nu har dom åkt hem till sig och i skrivande stund så sitter jag i soffan och suger på en folköl! Ha en trevlig helg alla!

Bäverjägaren

Ovido - Quiz & Flashcards