soranga

Alla inlägg under juli 2013

Av Malin och Jonas - 31 juli 2013 21:08

Idag var vi hos barnmorskan igen och allt såg som vanligt riktigt fint ut. Nu räknar vi ner med ental, 9 dagar kvar till beräknat datum. Vi räknar dock med att gå över även om vi såklart längtar. Sprallis gör fortfarande skäl för sitt arbetsnamn. Det är full rulle flera långa perioder om dagen även om det är väldigt trångt inne i magen nu! Så trångt att allt annat som ska få plats där inne har svårt att få plats. Det har lett till att jag återigen har konstant halsbränna. Det får man väl leva med, det är ju snart gott om utrymme för magsäcken igen. Än så länge lindrar jag genom att äta lite och ofta. Det kan jag göra med gott samvete jag har bara gått upp 11 -12 kg så lite frosseri är bara nyttigt inför amningen.

Det trånga läget i magen påverkar även min rörelseförmåga. Att böja sig ner och ta upp saker från marken har länge varit svårt men nu är det en riktig utmaning. Smidighet är ett minne blott. Det bekvämaste är att ligga på sidan. Sittande trycks magen ihop och skapar halsbränna, ligga på mage säger sig självt att det är svårt och när jag ligger på rygg mår jag illa eftersom bebisen trycker på mina blodkärl. Dock är det lättare att gå igen. Nu när huvudet är fixerat får jag inte lika lätt ont i bäckenet och har kunnat gå flera kilometer utan att få ont. Det går ju inte direkt fort och jag blir snabbt trött. Idag somnade jag på soffan i två timmar efter besök hos barnmorskan och storhandling på MAXI. Nu har vädret varit halv-kasst i två dagar och det är skönt med lite svalka. Den långa värmeböljan påverkade mig mer och mer och till sist låg jag som en febrig svullen valross i soffan och stönade. Nu känns dagarna mycket behagligare igen och jag passar på att njuta av att vara lat och slö. Man väntar ju bara första barnet mitt i sommaren en gång så det är väl nu man ska njuta av sitt sista lata sommarlov.

Till helgen verkar högtrycket återvända, då väntar vi även besök och förhoppningsvis kan vi bjuda på både bad, fiske och härlig avkoppling på landet med våra mysiga djur.

Nu ska Hilda få sin kvällspromenad innan jag dyker ner i chipsskålen igen ?
// kram Malin

Av Malin och Jonas - 27 juli 2013 12:03

Det lugna tempot fortskrider för oss. Värmen håller ett hårt grepp över Bergslagen och snickeriet får vänta tills den sköna sommarvärmen har gått över. Man får passa på att njuta när sommaren visar sig från sin bästa sida. Vi håller oss nära hemma, idag är det 13 dagar kvar till beräknat datum. Idag har vi blivit ombedda att mata diverse djur åt en bekant och sitter just nu and-vakt vid en skogstjärn åt några hundra små duniga kvacklingar. Jonas har ett kastspö i ena näven och hagelbössan i den andra om något hot skulle dyka upp eller ner i vattenytan. Malin nöjer sig med en brassestol och en god bok som redskap. Nu ska vi snart tända trianga-köket och laga lite mat i det fria. Ha en skön helg!

Av Malin och Jonas - 22 juli 2013 18:04

Vi hade så tidig semester att det nästan känns som om sommaren är på väg att ta slut!! Men det är mitt i högsommaren och värmen och torkan fortsätter dag efter dag. Det är eldninsförbud och bråda dagar för familjens brandman. Det är kontraster mot förra sommaren det regnade nästan varje dag. Fortsätter det såhär behöver vi inte bekymra oss över att det blir samma lervälling som förra hösten. Värmen sätter husbygget något på halster, det är inte läge att stå en hel dag mot en husvägg och spika just nu. Istället njuter vi och tar det lugnt och längtar efter att bli föräldrar. Husfasaden får bli klar när det är lite svalare. Ja som sagt här händer inte mycket just nu och det är ganska skönt för snart har vi massor att göra igen.

Av Malin och Jonas - 18 juli 2013 10:15

Nu har vi varit dåliga på att uppdatera bloggen. Jag satt och tittade på bilderna nyss och tänkte att det har väl inte hänt särskilt mycket sedan sist men det har det ju. OJ oj vad det händer grejer. Idag har vi en elktriker här som drar massa slangar hit och dit och förbereder så vi faktiskt kan börja få till riktiga rum. Snickarna har tagit semester, det förtjänar de så bra som de jobbar på. Frågan är väl hur mycket som kommer hända nu, förhopningvis blir vi snart klara utvändigt, lite lockläkt är kvar att spika upp men nästan allt är sågat och målat så det borde gå fort. Sen ska ju allt målas en gång till men det kanske dröjer!


Snart kommer ju bebisen också, så lagom till att semestrarna tar slut så tar vi en liten paus i bygget tills amning och rutiner börjar falla på plats. Tre veckor är det kvar till beräknat datum nu. Vi var hos barnmorskan senast igår och allt ser så fint ut. Huvudet är fixerat så det kan dröja några dagar eller en månad till, det är bara att vänta och se. Jonas har börjat jobba lite mer på sin målerifirma nu också fram till bebisen kommer så det finns inte jättemycket tid över till att snickra. Och jag är ju ungefär lika smidig som en elefant, att stå vid cirkelsågen och måla i höjder jag når går bra men det är ju en hel del högt upp och långt ner som är svårt att göra är man är höggravid så just nu så får det helt enkelt ta den tid det tar med att bygga. Är det någon som känner för lite terapiarbete så finns det alltså massor att göra här!  


Här kommer några bilder från de senaste veckorna.


       

Längst ner under krypgrunden är det viktigt att täcka med väderbeständig plast så fukt inte tränger upp i isoleringen.

 

Sen var det dags att isolera golvet, ca 90 mm isolering skyddar mot kalldrag och kalla vintrar.

 

   

Att såga till bräderna för värmeslingorna är lagom tungt arbete för en tjockis....

 

... men efter några timmars kroppsarbete behöver höggravida kvinnor en stunds vila i soffan!

 

Golvlager ett är klart, i springorna ska plåtar ner där värmeslingorna till golvvärmen ska gå. Rummet som börjar ta form här är blivande tvättstuga.

   

Och här reglar en snickare upp väggarna i det blivande badrummet. Badrumsfönstret kom igår men har inte kommit på plats än, det är det enda föstret vi har köpt nytt, i övrigt återanvänder vi husets orginalfönster från när huset byggdes år 1906.

Här är nya "groventren" stor hall på 16 kvm ska även fungera som arbetsplats och kontor är det tänkt. Den vackra timmerväggen (gamla ytterväggen) kommer vara framme från den här sidan. Där spånskivan sitter är gamla fönstergluggen från vardagsrummet, det kommer bli en öppning utan dörr in till vardagsrummet för en ljus och öppen planlösning.

    

Här ser man tvättstuga tlll höger och badrum till vänster från ytterdörren.

   

Här har vi lite av läkten som ska spikas upp. 

 

Stuprör vid varje knut får väl symbolera takarbetet som 90 % klart också, vi har ju fortfarande ingen skorsten, så värmeböljan som är just nu kommer väldigt lägligt eftersom vi inte kan elda. 


Idag blir det nog en lugn dag för mig, värmen tar ut sin rätt på en gravid kropp, jag har t o m fått ta av förlovningsringen och hänga den runt halsen för det värker så i mina prinskorvsfingrar. Jonas är på jobbet (brandkåren) idag. I eftermiddag ska vi in till Karlskoga och titta på förlosningen, jag måste erkänna att jag är lite nervös att jag ska drabbas av sjukhusångest och bli svimfärdig som vanligt men blodryck och HB-värde är ju nomalt igen och Jonas är ju min klippa i stormen att luta mig mot så förutsättningarna känns goda för att stå kvar på benen!


Ha en skön dag i värmen!

Kram Malin

Av Malin och Jonas - 7 juli 2013 21:55

Idag har vi haft vilodag här på Söränga. Camilla, Niclas, Vilma och Victor har varit här och hälsat på och vi har haft en lugn och skön sommarhelg. Det är så skönt att se när folk trivs hos oss och kopplar av, sådana gäster kan man ha jämt. Det får oss att koppla av också och det behövs ibland i byggkaoset att man kopplar av och njuter av det vi har. Det har varit både Storfors Fair och hembygdsdagar i Bjurtjärn i helgen så igår åkte vi runt och tittade lite på djur och marknader. På eftermiddagen tog vi med Vilma på fyrhjulingen och de andra tre tog bilen ner till "vår hemliga lilla badplats" för ett riktigt härligt dopp. Det är nog närmre 20 grader i vattnet nu och med högsommarvärmen som kommit in kommer det nog bli många sköna dopp för att tvätta bort byggdammet. Lördagskvällen var varm och skön, det blev grillat och jordgubbar innan vi kröp in i våra sängar. Idag hade vi en riktig slapp dag där vi knappt lämnade utemöblerna ända tills familjen B&W åkte hem mitt på dagen. Dagen för oss två förblev arbetsfri, vi tog bara en liten eftermiddagstur i roddbåten på Åsjön och fiskade. En abborre blev det men den fick leva vidare. I kväll har Jonas sått viltåkern och Malin försökt vila bort förkylningen innan vi grillade och myste lite i soffan. En riktigt skön söndag avslutas med tidig kväll i vår stora sköna säng.
Godnattkramar till er

Av Malin och Jonas - 4 juli 2013 09:05

Om en och en halv månad bor det en liten människa till här på gården. Nu längtar vi riktigt mycket, men det är fullt upp på bygget så vi hoppas att den vill stanna kvar i magen tiden ut så vi har ett bra hem till vår guldklimp.

Igår var det dags för barnmorskekontroll igen. Nu är det sommarstängt i Storfors så resten av tiden får vi åka till Kristinehamn men samma barnmorska. De sista gångerna har hon semester så då får vi träffa en annan. Allt såg fortsatt fint ut, hjärtat slår som det ska, magens tillväxt ligger mitt på kurvan och mamman lägger på sig lagom med vikt:-). Huvudet ligger fortfarande neråt så allt går i rätt riktning. Blodprovet visade lite lågt järnvärde för första gången så nu är det dags för järntabletter. Vi fick även åka till sjukhuset och lämna lite prover för blogruppering. Jag vänjer mig aldrig, lika obehagligt varje gång!!

När vi ändå var i stan hämtade vi lite saker till bygget och storhandlade på Maxi. På eftermiddagen hann vi fixa lite med bygget innan det var dags för kalas för Jonas moster A-C. Höggravid och förkyld som jag är orkade jag bara till kl 7, efter att djuren fått sin mest nödvändiga omsorg och tvätten plockats in däckade jag i soffan framför ett streamat avsnitt av Morden i Midsommer. Jonas diskade, sprang en timme med Hilda och fixade allt annat. När energin tryter för mig är det tur att en av oss har energi som räcker åt två normala människor!

Idag byggs det igen, när dagen är slut har vi nog fönster i alla gluggar. Två nya ytterdörrar och lite mer leckt på huset skulle jag tro! Jag kommer nog mest titta på, förkylningen har gjort mig riktigt tung och seg i kroppen med en extra touch av huvudvärk...

Snoriga kramar från ett regnigt Söränga// Malin

Av Malin och Jonas - 2 juli 2013 13:11

Idag har vi varit lyckliga ägare av våra alldeles egna 3,5 ha på jorden i ett år. Vi har inget datum för när vi blev tillsammans men idag är årsdagen då vi officielt blev sambos även om det känns som att vi har levt ett gemensamt liv sedan första dagen vi träffades. Under detta året har det hänt massor med grejer och vi har massor med saker kvar att göra. Vi har skrattat och gråtit under det här taket, haft lugna ensamma kvällar och ett gäng roliga fester med folk vi tycker om i det här huset. Det här första året i huset har varit underbart och vi är helt övertygade om att detta kommer vara vårt lyckliga hem i alla våra år framöver. Söränga är vårt alldeles egna paradis. Vi hade världens tur som fick möjligheten att köpa en så fin gård.   


På bygget idag är det fönster i fokus. Vi beslutade oss för att återanvända våra gamla fönster och nu när de kommer på plats känns det som helt rätt beslut, det bevarar verkligen husets charm. Kramarna var lite hörnslitna och vi saknade även en karm så nu är Jonas snart fönsterkarmsexpert också för han har reparerat och håller på att bygga just i detta nu. Ett annat byggnadsvårdsbeslut vi tog var att lägga äkta lertegel på taket, så jäkla snyggt blev det och passar perfekt på både det gamla och det nya. Just nu är vi utan skorsten så det är tur att det är sommar så vi slipper frysa. Murararen kommer någon gång under den här månaden och gör en ny topp på skorstenen. På tal om värme så är det även två skitiga gubbar från Stockholm här idag och lägger en kabel i vårt potatisland... Nä de lägger inte mänskligt gödsel, det ska bli jordvärme i huset, meningen var att de skulle komma först om några veckor men de fick återbud så de dök upp idag istället, mycket trevligt med folk som kommer för tidigt för en gångs skull. Planen är att allt ska vara klart, i stort sett, utvändigt under den här veckan så vi kan riva ställningen så nu dröjer det inte förrän vi kan börja invändigt. SPÄNNANDE!!   


Jag kan ju inte hålla mer på bilderna heller, här kommer lite bilder från bygget de senaste veckorna, de sista två är från idag.

                     


Lite midsommarbilder

                           

och slutligen några bilder från förra veckans semster på västkusten.

                   

Ikväll firar vi ett år med gösfilé och färskpotatis!


Puss och kram

Ovido - Quiz & Flashcards