soranga

Alla inlägg under oktober 2014

Av Malin och Jonas - 17 oktober 2014 21:41

Nu har jag varit själv hemma i över en vecka. Jag brukar vara trött på fredagar men idag är det lite extra. Har nyss lagt mig i sängen efter en första sovning i soffan. Vi har valt ett liv som kräver två vuxna - helt klart. Det går bra att vara själv en vecka då och då men sedan blir det tufft. Det finns bara tid till det vardagliga när man är själv och jobbar heltid, det andra som tillkommer när man bor på en gammal gård behöver man vara två för att hinna med. Han skulle komma hem ikväll men dagens jakt drog ut på tiden och att jaga en vecka är också slitsamt så han sover där och åker hemåt i morgon bitti. Han är saknad nu, mannen i huset. Nu ska jag sova så det blir i morgon nån gång ????

Av Malin och Jonas - 9 oktober 2014 20:23

Så var det höst på riktigt i familjen Nilsson/Nygren. Uppladdningen för jakten har startat och Jonas har lämnat familjen för en dryg vecka. Han har fjäskat ordentligt i några dagar så jag ska orka med att vara själv med alla sysslor under tiden. Men det är hektiska dagar när man är själv på Söderängen. Särskilt nu när Hilda är skadad och inte fick följa med upp på jakten i år. Hon är väldigt okrävande hund men hon ska ju ha mat, medicin, rastning och lite kärlek och omtanke såklart och det ska finnas tid till allt. Som tur är så är G och H bästa vänner och gosar och kelar och har stort utbyte av varandra.

Sedan jag slutade jobbet idag halv fyra har jag hunnit följande:
- hämtat Gottfrid på förskolan.
- fixat mat.
- varit på mini-BUS-gympa med Gottfrid.
- handlat
- hämtat ut ett paket.
- diskat
- lagt Gottfrid
- huggit ved
- tänt i vedspisen (det var 19 grader inne)
- gett katten mat
- bytt lite lampor
- gett Hilda mat och medicin
- rastat Hilda och slängt sopor
- hämtat mer ved
- bloggat

Kvar att göra
- slå in presenter
- hänga tvätt
- planera morgondagens lektioner

Sånt jag får inse att jag inte hinner göra
- sätta i innerfönster i resten av huset.
- städa.
- fixa insektsnät vid takfoten där isoleringen börjar trilla ut.

Och sen ska jag sova gott!
Vad har ni gjort idag?

Av Malin och Jonas - 5 oktober 2014 21:18

Favoritboken denna veckan för Gottfrid heter Vrooom och handlar om olika djur som kör rally i olika fordon i olika färger. Men Vrooom kan också symbolysera veckan som har gått skrämmande fort. Trots skador och sjukdomar. Även Hilda har skadat sig i veckan under träning och kärrbacksstrands jaktlag kommer få klara sig utan sin stjärnspelare under älgjaktsveckan.

I helgen har mormor och morfar varit här och lekt med Gottfrid. De har varit lika nöjda alla tre :-). Och vi har fått somna om både lördag och söndag till åttatiden efter att ha varit nere och lämnat Gottfrid i gästrummet när han vaknade. Vi var på loppis igår annars har vi inte gjort nåt särskilt än att umgås i helgen. Till veckan blir det jobb, dagis och sjukskrivning med gipsad näve. Vem som gör vad får ni gissa själva ;-)

Av Malin och Jonas - 1 oktober 2014 20:42

Det är lite ynkligt på Söränga. I måndags bröt Jonas handen. På jobbet. På skridskor. I ishallen. Så kan det gå och det är synd om pappan i huset som har sitt första gips i livet.

Det är lite synd om Gottfrid också som inte kan bli lyft av sin pappa och lite synd om mig som får sköta allt med hem och barn helt plötsligt. Men i det stora hela är det ju en struntsak. Vi bor ju i Sverige och kan vara trygga i att få ut en hyfsad inkomst trots sjukskrivningar och en duktig sjukvård. I fyra veckor ska gipset vara på och sen kanske det blir nån vecka rehab innan allt är tillbaka till det normala.

Mitt i allt så går det halsfluss på Gottfrids dagis också och han är hes och hostig idag men pigg och ingen feber så förhoppningsvis är det "bara" ännu en förkylning. Han har varit småkrasslig eller sjuk hela tiden sedan han började förskolan. Hoppas, hoppas att vi slipper halsflussen! Det räcker nu!

Ovido - Quiz & Flashcards