soranga

Alla inlägg under februari 2014

Av Malin och Jonas - 26 februari 2014 21:30

Måste bara skryta lite över våra dörrfoder. Jag satte äntligen upp fodren på toaletten idag. Jag har aldrig gjort det men det kan väl inte vara så svårt tänkte jag och jag fick fasen till det på millimetern. Är så nöjd, inte en enda liten glipa! I morgon får det bli fönster.
Godnatt// Malin

Av Malin och Jonas - 5 februari 2014 21:59

Nu är Hilda lämnad i Markaryd för parning. Hon får stanna där till nästa helg så hoppas vi på att Baron får komma till och att hon blir på tjocken. Det är väldigt tomt här hemma utan vår lurviga lilla älskling men det är det värt om det blir valpar.

I hönshuset har vi fått nytillskott. Innan vintern kom förlorade vi två hönor på kort tid och sedan dess har vi bara haft två hönor och en tupp. Det är en för liten flock och jag var inte så sugen på att jaga efter nya och tänkte avveckla hönseriet ett tag men då gick Eva-Lena in som fodervärd/medhjälpare och hon har kontakt med lokala äggproducenten. Nu var det dags för dem att byta ut hönsbeståndet och sju av dem fick komma hit för en ljuv pension. Hoppas att några överlever och har några år kvar att lägga ägg och kan njuta av att få gå ute i det fria och sprätta. Bilder på nykomlingarna kommer senare. Nu ska jag sova. Njuter av nybäddat, luktar ljuvligt, inte en endaste bebisspya ligger jag i!

Av Malin och Jonas - 2 februari 2014 17:40

Trots att Gottfrid är inne i värsta utvecklingsfasen och kräver uppmärksamhet har vi fått mycket gjort idag. Jag har kämpat hela dagen med att få upp duschväggar i badrummet. Det var knivigt som fan eftersom vi har utanpåliggande rör. Det blev inte så snyggt just vid rören eftersom jag mätte fel och inte hade rätt verktyg. Men när jag bestämt att nåt ska bli gjort så gör jag det så gott jag kan. Jag är riktigt stolt över att jag fick upp dem! Såhär ser de ut!

Jonas har röjt på vinden och satt upp vindpapp. På Söderängen är inte söndagen nån vilodag men nu ska vi snart slappa lite.

Av Malin och Jonas - 1 februari 2014 15:51

Nu är vi inspirerade igen till att bygga och renovera. Kostnaderna för alla saker vi gjorde förra året drog iväg lite och därför bygger vi ingen ny trappa i nuläget. I stället har vi börjat planera utifrån den trappan vi redan har. Det vi ska göra i nuläget är två sovrum och en hall, alternativt ett sovrum och öppet rum direkt vid trappan. Här är en skiss.

Det stora rummet som är längst ner på ritningen är utbygget. I dagsläget ska vi inte fokusera på det. Där har vi byggt för att ha tak till nock, stort ljusinsläpp och utsikt över våra ägor, dragit för toa osv. Tanken var att bygga ny trappa där och börja med det utrymmet men planer ändras så vi sparar det bästa till sist.

Där som nu är mitt i huset finns redan ett isolerat rum/lägenhet. Tanken är att det ska förlängas ut till gaveln, fönstret där försvann ju när vi byggde ut. Såhär ser det ut nu. En jävla röra ?.

Det här utrymmet ska vi utöka med.

Idag ser det ut såhär på vinden som ska bli första rummet.

I säckarna finns sågspån från EN vägg i rummet som ska byggas ut!

Förra helgens storverk! Takstolar! Idag renoveras inget. Jonas jobbar och Gottfrid tycker sova är överskattat idag, har fullt upp med att utvecklas.

Ovido - Quiz & Flashcards